Odjakživa rodiče berou své potomky do obchodů. Aby s nimi nákup zvládli co nejsnáze a nejrychleji, usazují je do nákupních vozíků, což se ale nelíbí jiným zákazníkům. Vozíky prý totiž špiní.
Nákupní vozíky mají v přední části prostor, kam si lidé dávají své tašky, bundy a někdy také děti. Ty tam v ideálním případě v klidu sedí a rodiče mohou nakupovat. Proti tomu se ale staví někteří zákazníci, kteří tvrdí, že jsou od dětí vozíky špinavé a že do nich vůbec nepatří. Zeptali jsme se vás a také obchodních řetězců, jak se k tomu staví.
„Kdyby malé dítě sedělo tam, kde má, a nehýbalo se, tak by to nebyl problém, ale to samozřejmě není realita. Zejména v zimních měsících jsou od nich vozíky zablácené a jejich rodiče to po nich nejsou ochotni ani utřít. To mi hodně vadí,“ stěžuje si Magdalena.
„Kolikrát dítě ani není v prostoru, které je pro něj určené, ale stojí v botech tam, kam dáváme jídlo. Už jsem kvůli tomu dokonce měla v obchodě spor, protože jsem matce toho dítěte vynadala. Představa, že si po nich vozík vezmu a budu si tam dávat jídlo, které následně budu konzumovat, je šílená,“ přiznává Jitka.
Svůj názor na to mají i rodiče ratolestí: „Jako rodič vím, že cokoliv zorganizovat s dětmi je těžké. A pokud bychom měli chodit do obchodů bez dětí, tak to bychom tam pravděpodobně nechodili vůbec nebo jen minimálně. Není možné je pokaždé někde nechat, navíc si myslím, že naše děti ničím v obchodě neruší. Každý jsme byli dětmi a je jasné, jaké chování se od nich dá čekat. Samozřejmě pokud se jedná o naprosto nevhodné chování, které rodič nijak nereguluje, tak to už je jiná. Ale to mi připadá opravdu výjimečné,“ komentuje Helena.
„Pokud jde o špinavé vozíky od dětských botiček, nevidím v tom problém. Po svých dětech vozík utřu, a pokud to někdo neudělá, měl by to udělat personál obchodu. Vozíky jsou přece kovové, takže není problém je otřít vlhkým hadříkem,“ říká Ivana.
Ušpinění se dá předejít. Buď lze svým dětem boty sundat, nebo existuje speciální polstrování, jímž vystelete prostor, kam dítě usadíte, a je tak chráněný jak vozík, tak i dítě. Jedná se o ideální hygienické řešení.
Jistí zákazníci si myslí, že nejde jen o nákupní vozíky, ale obecně o prostor obchodu, kde nemají malé děti co dělat, stejně tak psi, kteří mají většinou vstup do obchodu zakázán, ale ne všichni to dodržují, zejména ti, kteří vlastní malé psy „do kabelky“.
„Pokud se budeme bavit o dětech do pěti let, tak takoví v obchodě jen zlobí, patlají, co se kde dá, a mohou cokoliv rozbít. Jsou postrachem, který tam podle mě nemá co dělat, ale je mi jasné, že ne každý rodič může nechat své dítě doma nebo před obchodem. Proto by měl být součástí obchodu i dětský koutek, protože i samotné řetězce by na tom měly mít zájem. Myslím si, že by to udělalo radost všem – obchodům, rodičům i řetězcům,“ říká čtenář Martin.
„Nákupní vozíky a košíky jsou generálně čištěny dvakrát ročně, případně dle potřeby. Také jsou pravidelně kontrolovány a servisovány. O jejich každodenní běžný úklid se starají naši zaměstnanci,“ říká pro Kupi.cz a obchodní řetězec Kaufland Renata Maierl.
Pro naši redakci se vyjádřila i tisková mluvčí Eliška Froschová Stehlíková za společnost Lidl: „Naše společnost klade velký důraz na hygienu a čistotu v prostorách prodejen, včetně nákupních vozíků. Jednou za kvartál probíhá čištění nákupních košíků, vozíků a mytí ochranné konstrukce vozíkových stání. Zároveň však spoléháme na ohleduplnost našich zákazníků. Pro umisťování dětí do vozíku je určené speciální sedátko, které bývá součástí přední části vozíku. Tam samozřejmě problém nevidíme. Jiná situace je však v případě, kdy sedí děti v části vozíku určené pro zboží, to rozhodně nedoporučujeme a ani neschvalujeme. Tento prostor totiž není uzpůsoben pro přepravu dětí a mohlo by dojít k jejich zranění nebo ke znečištění potravin. Chápeme, že nákup s dětmi může být pro rodiče náročný, ale věříme, že budou dbát na to, aby jejich chování nezpůsobovalo nepříjemnosti ostatním nakupujícím.“
Zdroj: Kupi.cz