Pamatujete si hvězdu Orion na okně? Tato legendární kampaň z roku 2001 pobláznila celé Česko i Slovensko. Papírové hvězdy, které si lidé lepili do oken, slibovaly výhry v hodnotě desítek tisíc korun, a celý národ doufal, že právě u jejich dveří zazvoní Orion hlídka. Jak tato geniální marketingová akce fungovala a jaké další soutěže dokázaly podobně nadchnout republiku? Podíváme se na hvězdu Orion, peníze v chipsech, pohřbené auto a další legendární kampaně.
Firma Nestlé v roce 2001 opravdu uhodila hřebíček na hlavičku. Svou kampaň se soutěží a vylepováním hvězdy spustila nejen v Česku, ale i na Slovensku a prakticky každý, komu je dnes okolo 25 let a víc, si na ni pamatuje. O co šlo?
Papírovou hvězdu Orion tehdy dostala do schránky většina československých domácností a úkol byl jasný: Vylepte si hvězdu do okna, aby byla dobře vidět, a těšte se každý týden na výhru 25 000 Kč plus bonus! Auto Orion tehdy objíždělo různé kouty republiky, a pokud měl člověk štěstí a zástupci Orionu zazvonili právě u něj, získal hlavní výhru a ještě dalších 5000 Kč za každý nerozbalený výrobek Orion, který měl doma. Za 25 výrobků byla výhra dokonce auto. Geniální, že?
Nestlé sice muselo investovat do rozeslání hvězd, ale pak už si prakticky zadarmo nechalo „vytapetovat“ oba státy svým modrým logem. Prodeje se firmě zvýšily nejen tím, že lidé měli tuto značku stále na očích, ale zároveň se doma kvůli bonusovým výhrám snažili udržovat co nejvyšší množství čokolád, tyčinek, lentilek a dalších výrobků od Nestlé.
Později se ukázalo, že výherce vybíral počítač, takže vylepení hvězdy do okna nebo na jiné dobře viditelné místo byl čistě marketingový tah, ale řada občanů a především dětí stejně věřila, že republiku objíždějí Orion hlídky. Akci promovala každý večer před zprávami i TV Nova, takže není divu, že poblázněná byla celá ČR. Nestlé pro velký úspěch akci pětkrát zopakovalo, naposledy v roce 2009.
Tato kampaň měla i svou stinnou stránku, s níž Nestlé nepočítalo. Přibližně čtyřicetidenní akce zneužívali podvodníci, když se vydávali za hlídky Orionu a okrádali důvěřivé občany, především důchodce. Zazvonili u jejich dveří, namluvili jim, že vyhráli, a díky tomu je důvěřivci pustili k sobě domů, kde je přesila falešných orioňáků okradla o cennosti. Policie pak kromě vyšetřování nabádala občany k opatrnosti.
Nicméně kampaň se ve výsledku tak osvědčila, že ji Nestlé aplikovalo i na svůj byznys v Rumunsku, konkrétně na svou další značku Maggi. Rumuni měli opět vylepovat logo na okno – srdíčko s nápisem Maggi – a těšit se na výhry za návštěvu Maggi hlídky a další peněžní bonusy za počet polívek, bujónů a dalších instantních produktů Maggi.
Také další značky přišly se zajímavými nápady a kampaněmi. Například brambůrky Bohemia v roce 2017 ukryly do svých pytlíků údajně 3 miliony korun. Zákazník byl tedy motivován nakoupit si co nejvíce balíčků chipsů a doufat, že se štěstí usměje právě na něj. Velkého proma se Bohemia dočkaly na sociálních sítích, kde brambůrky rozbalovali youtubeři. A opravdu – řada z nich i dalších lidí našla mezi lupínky stovku, tisícovku nebo další bankovky.
Když se ještě na chvíli vrátíme více do minulosti, vzpomeneme si například na akci bonbónů JoJo. Stejná generace dětí, která čekala na hlídky Orion, sbírala v rámci soutěže JoJo obaly od „žlutých“ bonbónů a následně je posílala na adresu výrobce. Za dostatečný počet obalů děti vyhrávaly například hodinky. A hádejte, kdo vlastní značku JoJo? Správně, je to Nestlé.
Další populární marketingovou mechanikou jsou soutěže založené na kódech pod víčky. Zákazník je motivován nakupovat co nejvíce nápojů v PET lahvích vybrané značky a doufat ve výhru auta, dovolené nebo přímo peněz. Podobnou kampaň v ČR v minulosti realizovala například Coca Cola nebo Kofola.
Zmiňme ještě další soutěže a akce, kterými žila nebo žije „celá republika“. Už přes 10 let provozuje Impuls, jedno z největších rádií v ČR, soutěž Haló, tady Impulsovi. Hlavně ze začátku byla soutěž hodně populární. Po registraci do soutěže formou placené SMS může posluchač čekat každý den ráno telefonát a jediné, co musí pro výhru 10 000 Kč udělat, je říct „Haló, tady Impulsovi“.
V roce 2021 zakopal kontroverzní Kamil Bartošek alias Kazma někde v Česku svůj Range Rover a do kufru schoval 1 milion korun. Na základě indicií, které účastníkům soutěže postupně dávkoval, pak měli auto najít a vykopat. Z výhry se nakonec těšil Jakub z Karlovarska, ovšem jak už to s Kazmou bývá, spekulovalo se, zda celá akce neměla předem daný scénář.
Jak zakončit náš přehled se zajímavými soutěžemi? Blíží se Vánoce, takže vánočně. IKEA už tradičně prodává svůj adventní kalendář s čokoládkami, přičemž pod políčky 6. a 24. se skrývají výhry/poukázky v hodnotě minimálně 100 Kč na nákup v tomto obchodním domě. Pár šťastlivců může vyhrát až 20 000 Kč.
Zdroje: Kupi.cz