Na tuzemském trhu dlouhodobě operuje celá řada nábytkářských řetězců. Ještě před zhruba pěti lety se mezi ně řadila i značka Kika, za kterou v Česku stála rakouská společnost Signa Holding. Celkem měla Kika v Česku ke konci existence svých sedm prodejen, které pod vedení nového majitele začaly oficiálně spadat v září roku 2020. Z Kiky se rázem staly další pobočky řetězce XXXLutz a pod tuto společnost patří dodnes.
Kika byla pro mnoho českých zákazníků v segmentu nábytku dlouholetou volbou číslo jedna. Na tuzemský trh značka vstoupila už v roce 2005 a po švédském gigantu IKEA šlo o druhého největšího nábytkového hráče v České republice. Do roku 2013 se tato značka řadila pod jihoafrickou firmu Steinhoff International Holdings. Poté přešla pod rakouský podnik Signa Holding. V roce 2020 však značku převzal XXXLutz.
K prodeji značky Kika se rakouská společnost odhodlala zejména kvůli značným finančním problémům. V roce 2018 se ztráty této firmy meziročně zvýšily o 11,8 procenta na 1,85 miliardy korun.
Prodej značky Kika v České republice byl v případě rakouské skupiny Signa Holding součástí mnohem širší transakcí. Firma se totiž rozhodla zbavit svých obchodních domů Kika i v dalších státech po celé Evropě. Konkrétně se tedy jednalo o obchod, díky kterému značka XXXLutz získala na území Evropy celkem 22 nových prodejen.
Pro značku XXXLutz byla tato transakce v celkové strategii na českém trhu velmi důležitá. V té době se díky ní poměrně výrazně zvýšil počet jejích obchodních domů. Původně totiž byly jen tři, které se následně rozrostly na nynějších dvanáct. K pobočkám na pražském Černém mostě, pražských Stodůlkách a v Brně se tedy přidaly i další, a to včetně třeba Liberce, Olomouce, Ostravy nebo Českých Budějovic.
Nynější nábytkový trh v Česku od odchodu značky Kika tvoří zejména pět velkých firem. Kromě již zmíněných řetězců Ikea a XXXLutz se jedná také o Sconto, Jysk a Asko. V posledních letech se navíc o slovo stále hlasitěji hlásí třeba Möbelix. Díky převzetí Kiky již XXXLutz ve více než 13 státech provozuje přes 320 obchodních domů. Kromě Česka je to také třeba Srbsko, Rumunsko, Bulharsko, Polsko nebo Slovensko. Roční obrat firmy každý rok roste a převyšuje hranici 5 miliard eur (asi 125 miliard korun).
Značka Kika ale nemá na růžích ustláno ani v dalších státech. V sousedním Rakousku to dokonce vypadá, že tato firma již brzy úplně zanikne. Podnik sice nyní usilovně hledá investora, který by společnost pomohl zabezpečit, příliš nadějně to však nevypadá. Už v posledních měsících se pobočková síť Kiky v sousedním Rakousku snížila o více než 50 % a s tím souvisela i podobná redukce počtu pracovních míst.
Kice se v posledních měsících nedaří i kvůli změnám ve spotřebitelských preferencích. Řada zákazníků po celé Evropě totiž šetří a další část se raději přesunula do online prostředí. Ačkoliv podobně orientovaným e-shopům se daří v náročné době přežít, tradiční kamenné provozovny jsou na tom o dost hůře a tvrdě doplácí na celkový pokles nábytkového sektoru.
Zdroj: Kupi