Už před zhruba sedmnácti lety se rozhodlo, že český trh bude o jeden zahraniční řetězec chudší. Po sérii neuspokojivých výsledků se z tuzemska rozhodla stáhnout značka supermarketů Delvita, která tu v roce 2007 měla celkem 96 prodejen. Její podnikání ale nebylo úspěšné, firma vykazovala opakovaně vysoké ztráty, a i proto došlo k prodeji.
Se supermarkety pod značkou Delvita v České republice operovala společnost Delhaize. Jedná se o belgickou skupinu, která v minulosti fungovala téměř po celé Evropě. V Česku se tyto supermarkety začaly objevovat už v roce 1991. Ani po více než 17 letech své existence se však Delvitě nepodařilo najít věrné zákaznické jádro a značka následně z tuzemska odešla.
Ze supermarketů Delvita se během roku 2008 staly provozovny Billa. Prodejny tedy přešly do rukou rakouské obchodní značky, a to konkrétně firmy REWE Group. Billa v dnešní době kromě Česka a Rakouska působí i v dalších státech. Jde mimo jiné také o Slovensko nebo Bulharsko a akvizice značky Delvita v Česku pro ni byla v rámci tehdejší strategie velmi důležitá.
Mezinárodní skupina REWE Group tehdy za transakci zaplatila celkem 100 milionů eur, což je asi 2,5 miliardy korun. Billa se do akvizice pustila mimo jiné proto, že značka se tímto způsobem snažila o posílení své pozice na trhu. Delvity totiž byly vhodně rozšířené po celé České republice. Podle tehdejších odhadů měla po Billa po dokončení obchodu zdvojnásobit své roční tržby.
Díky akvizici se Bille podařilo poměrně masivně zvýšit počet provozovaných poboček. Přispěla k tomu, že Billa nyní v celé republice má celkem 252 prodejen a pro řetězec pracuje více než 6 tisíc zaměstnanců. To jí staví do pozice jednoho z hlavních lídrů na trhu supermarketů v tuzemsku a její roční obrat se pohybuje kolem hranice 23 miliard korun.
V každém případě je jasné, že odchod Delvity z tuzemského trhu byl pro mnoho zákazníků velmi tvrdý. Od vzniku samostatné České republiky šlo v roce 2007 o již čtvrtý obchodní řetězec, který Česko opustil. Ještě před Delvitou to byl v roce 2005 také Julius Meinl, francouzský Carrefour a německý řetězec Edeka. Ztráty značky Delvita na českém trhu však byly obrovské. V roce 2004 vycházely na 185 milionů korun a v roce 2006 se zvýšily dokonce na 839 milionů korun.
Společnost Delhaize, která v České republice před lety stála za značkou Delvita, neprožívala z finančního hlediska příliš ideální časy ani po dokončení prodeje poboček v tuzemsku společnosti REWE Group. Mimo jiné proto se Delhaize dohodla v dalších letech na celkové fúzi s nizozemskou společností Ahold, která v České republice dodnes provozuje prodejny Albert.
Fúze skončila v roce 2016 a společnost od té doby nese souhrnné jméno Ahold Delhaize. Operuje v mnoha státech po celém světě, zaměstnává více než 350 tisíc lidí a tržby podniku se od té doby pohybují v desítkách miliard korun. Firma od té doby kromě Česka působí také v Srbsku, Řecku, Rumunsku, Belgii, Nizozemsku, Lucembursku, Německu a USA.
Zdroj: Kupi