Letošní Vánoce by měly být štědřejší než ty loňské. Napovídají tomu zvyšující se tržby maloobchodů i rostoucí reálné mzdy. Zákazníci nakupovali více už i v prvním pololetí letošního roku a očekává se, že během Vánoc utratí o 5 % více než loni.
V letošním roce lidé nejspíš nebudou šetřit tak moc, jako tomu bylo loni. Tržby online obchodů narůstají a všechno nasvědčuje tomu, že bude poptávka vysoká. Drtivá většina e-shopů je na to ale připravena už nyní. Důvodem je i Black Friday, v rámci kterého nakupuje čím dál více lidí a kvůli kterému už nebývá tak velký zájem o povánoční slevy. Ten proběhne 29. listopadu, spousta obchodů pořádá i Pre-Black Friday nebo má akci prodlouženou rovnou na několik dnů.
Ačkoliv má spousta lidí obavy, že se ekonomika opět obrátí k horšímu, lidé utrácejí více než loni. I tak ale zůstává část spotřebitelů s utrácením opatrná a raději si nechává rezervu. Přibližně polovina lidí nakupuje v zahraničí, kde jsou ceny nižší.
V letošním roce se očekává, že lidé utratí asi o 5 procent více než v loňském roce. „Už v prvním pololetí vidíme nárůst tržeb v maloobchodu, v posledních měsících začaly růst i reálné mzdy. E-shopy očekávají, že letošní vánoční sezóna bude silná, očekávají větší poptávku a jsou na ni už nyní připraveny,“ sdělil Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits.
Podobně to vidí většina obchodníků. Podle nich se situace obrací k lepšímu. „Po roce a půl propadu tržeb vidíme v letošním roce konečně oživení obchodu. Zákazníci jsou ochotni více utrácet za kvalitu, zvyšuje se frekvence nákupů a lidé více nakupují i nepotravinářské zboží. Optimismus obchodníků podporuje i zlepšování stavu české ekonomiky, což přináší růst reálných mezd, a tedy více prostředků pro nákup zboží a služeb,“ shrnuje současný pohled obchodníků prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.
Obchodníci dělají všechno pro to, aby měli lidé nakupování jednodušší. Spotřebitelé si totiž oblíbili snadné nakupování, během kterého pořídí všechno online na jednom místě. Takový přístup má například internetový supermarket Rohlík, ale i Alza, která původně prodávala pouze elektroniku.
Lidé před nákupem čím dál častěji vyhledávají uživatelské recenze, aby měli jistotu, že si koupí kvalitní výrobek. Z toho důvodu využívají i online srovnávače cen. Důležitá je i rychlost a dostupnost dopravy – zákazníci oceňují, když mají na výběr z několika dopravců.
Už dávno nežijeme v době, kdy bychom museli čekat doma na kurýra se zásilkou. Možností máme mnohem více, balíčky si můžeme nechat doručit do výdejny e-shopů, přepravců, do výdejního boxu a klidně i do práce.
Doručování zásilek do výdejních boxů však vítězí na plné čáře. Lidem vyhovuje, že si mohou zásilku vyzvednout kdykoliv, a to klidně i o půlnoci. Lze tedy očekávat, že budou v období Vánoc výdejní boxy často plné.
Zdroj: Mediaguru, SOCR ČR, Kupi