Automatizace proniká do nejrůznějších sektorů a ani v případě obchodních řetězců tomu není jinak. Již několik let se hypermarkety a supermarkety u nás snaží po vzoru okolních států zařazovat robotické vychytávky do svých provozů. Tím usnadňují práci svým zaměstnancům a zákazníkům dopřávají větší pohodlí během nákupů. Vychytávek je nyní spousta, od samoobslužných pokladen přes detektory zralého ovoce či zeleniny až po úklidové roboty. Na jaká další automatická zařízení můžete v obchodech narazit?
Pokud jste v minulosti občas zavítali do hypermarketu Albert, mohli jste zaregistrovat speciální pojízdné stroje, které pečují o udržování čistoty v prodejně. Pro jejich oblíbenost se je nyní rozhodlo vedení řetězce zavést i do menších prodejen. Od tohoto kroku si slibuje především usnadnění práce zaměstnanců s úklidem.
„O úklid v našich supermarketech se starají externí firmy, které ale neuklízí po celou dobu provozu. Mimo vyhrazené hodiny tak musí běžný úklid podlahy prodejní plochy zajišťovat sami zaměstnanci, což je často odvádělo od jiných úkolů. To se s instalací nyní změní, protože úklidové roboty lze snadno ovládat podle aktuální situace prostřednictvím mobilní aplikace nebo přímo na stroji. Zaměstnanci se tak budou moci plně soustředit na práci s vyšší přidanou hodnotou,“ vysvětluje Dagmar Rose, Operations Support Consultant ve společnosti Albert.
První čtyři robotičtí pomocníci vyjeli do běžného provozu hypermarketů již před dvěma lety. V současnosti Albert rozšiřuje jejich pole působnosti i do svých supermarketů. Zde však budou, vzhledem k rozloze poboček, uklízet menší typy těchto úklidových strojů. Do konce letoška plánuje Albert rozmístit celkem 40 přístrojů po různých pobočkách v Česku. V následujícím roce budou stroje nadále přibývat.
V americkém regionálním řetězci Stop & Shop zase dohlíží na úklid vysoký robot Marty, jemuž neunikne ani zrnko vysypané mouky či kapka rozlitého mléka na podlaze. O jakémkoliv problému okamžitě informuje pracovníky obchodu, aby ho mohli rychle vyřešit. Díky tomu se mohou zaměstnanci, namísto řešení úklidu, plně soustředit na péči o zákazníky.
Pokud se obáváte, že by se zavedení automatizovaných strojů mohlo dotknout vašich nákupů, nemusíte. Chytří roboti mají ve své paměti nahranou mapu obchodu, díky čemuž se dovedou snadno orientovat v prostoru a vyhýbat se nejrůznějším překážkám. Celý čisticí proces jim pak zabere přibližně dvě a půl hodiny. Po uplynutí této doby se sami vrátí na svou základnu, kde se dobíjí na další směnu. Na personál prodejny připadají pouze dva úkoly, a to doplnit vodu a vyčistit stroj na konci dne.
Úklidový stroj není jedinou vychytávkou v Albertu. Například na pobočce v Nových Butovicích zavlažuje ovoce a zeleninu systém páry, který udržuje zboží čerstvé. K dalším inovacím patří elektronické cenovky. Ty zajišťují okamžitou aktualizaci informací o výrobku, čímž usnadňují provoz obchodu. Jejich kouzlu už podlehly i další obchodní řetězce v Česku, jimiž je Billa, Globus, Kaufland, Penny Market a Lidl.
V zahraničí zase natrefíte na speciální čtečky, které dovedou odhalit zralost ovoce a zeleniny. Skenery, vyvinuté nizozemskou společností OnThird, jsou neživými odborníky na čerstvost avokáda. Díky svým schopnostem zajišťují transparentnost při nákupu zboží a zároveň zamezují jeho zbytečnému poškozování, ke kterému dochází v momentě, kdy se zákazníci snaží odhalit konzistenci plodu mačkáním.
V budoucnu se plánuje další vývoj skenerů takovým způsobem, aby byly schopny skenovat kvalitu i dalších druhů ovoce, jakými jsou mango, meloun či kiwi. Příchod podobného stroje do Česka je však prozatím v nedohlednu. Skenery jsou aktuálně k vidění pouze ve švýcarských, nizozemských a španělských supermarketech.
Zdroj: Kupi, Albert, Billa, Globus, Kaufland, Penny Market, Lidl, TikTok