Pamatujete na ikonické krabičky Tupperware, které jsme měli doma snad všichni? Tahle legendární značka, která proslula svými uzavíratelnými dózami na potraviny, se právě vyhnula bankrotu díky důležité finanční injekci. Na konci října ale firma oznámila, že se dohodla na prodeji novým věřitelům. Díky investicím ve výši přes 2 miliardy korun má Tupperware šanci znovu nastartovat svůj byznys.
Už na začátku října vás Kupi informovalo, že značka Tupperware vyhlásila bankrot. Přestože od 50. let 20. století jste našli její potravinové dózy prakticky ve všech amerických domácnostech a od 90. let rostla jejich popularita i v Evropě včetně Česka, v posledním desetiletí se společnost dostala do vážných finančních problémů.
Firma sama přiznala, že postupně přestal fungovat prodej přes tzv. „Tupperware párty“ (viz níže) i přes dealery, kteří měli z prodaných kusů provize (tzv. multi-level marketing model), a že podcenila vstup do digitálního světa s prodejem online. Jak píše například agentura Reuters, prodejem velkým věřitelům chce Tupperware svůj byznys s barevnými uzavíratelnými krabičkami restartovat.
Informace o předběžném prodeji byly zveřejněny 22. října u konkurzního soudu ve Wilmingtonu. Mezi věřitele, kteří se nyní chystají získat Tupperware, patří velká jména – Alden Global Capital, Stonehill Institutional Partners a obchodní oddělení Bank of America.
Společnost ve svém úterním prohlášení u soudu uvedla, že je připravena získat 23,5 milionu dolarů (550 milionů Kč) v hotovosti a více než 63 milionů dolarů (1,5 miliardy Kč) v procesu oddlužení, a to výměnou za „veškeré duševní vlastnictví“ a provozní aktiva v USA i v zahraničí.
Navrhovaná transakce by měla být uzavřena do konce měsíce, zatím se čeká na schválení soudem a na další obvyklé podmínky uzavření dohody. Bankrotní soudce Brendan Shannon uvedl, že schválení dohody je pravděpodobně nejlepší variantou vzhledem k tomu, v jak závažných existenčních problémech se Tupperware nachází.
Společnost Tupperware byla založena v roce 1946 americkým chemikem Earlem Silasem Tupperem. Ten přišel s revolučním vynálezem – plastovými nádobami s hermeticky uzavíratelným víčkem, které umožňovaly uchovávat potraviny čerstvé déle než tradiční metody.
Nádoby byly vyrobeny z nového typu plastu, který Tupper vyvinul během svého působení v chemickém průmyslu. Ačkoli produkty měly okamžitě obrovský potenciál, úspěch se dostavil až v momentě, kdy byla zavedena prodejní metoda tzv. „Tupperware parties“, kterou v roce 1951 zavedla podnikatelka Brownie Wise. Tento způsob domácího prodeje umožnil osobní předvedení produktů v domácím prostředí, což se stalo klíčovým faktorem úspěchu značky.
V následujících desetiletích se Tupperware stala globální značkou a expandovala na trhy po celém světě. Ovšem s nástupem digitálního marketingu a prodejem online jí začal ujíždět vlak. Pokud se jí podaří restart, plánuje se opět zaměřit na velké trhy včetně Spojených států, Kanady, Mexika, Brazílie, Číny, Koreje, Indie, Malajsie i Evropy.
Zdroje: Kupi, Reuters, USA Today, Business standard, Tupperware