Zásilkovna přichází s inovacemi ve své síti samoobslužných výdejních boxů, známých jako Z-BOXy. Nový design a rozšíření funkcí mají zajistit jejich lepší integraci do městského prostředí a ještě snadnější používání pro zákazníky.
Zásilkovna představila nové barevné varianty svých Z-BOXů v odstínech bílé, šedé, béžové a zelené. Tyto barvy byly vybrány s ohledem na přirozené začlenění boxů do různých typů prostředí, od husté městské zástavby po zelené parky. Cílem je, aby boxy méně vynikaly a harmonicky ladily s okolím.
Doposud byly Z-BOXy převážně v typické červené barvě, která sice upoutá pozornost, ale nemusí vždy esteticky zapadat do místního prostředí. Nové barvy tak umožní umístit Z-BOXy i do lokalit, kde by klasický design nebyl ideální.
„Záleží nám na tom, aby v zástavbě, ale třeba i u parku zapadly do dané lokality a splynuly s okolím. Aby to jejich umístění bylo zkrátka co nejvíc přirozené. Proto teď přicházíme s několika inovativními variantami Z-BOXů (bílá, šedá, béžová a zelená). I nadále budou zákazníci potkávat naše typicky červené Z-BOXy, ale u těch nově instalovaných budeme vždy volit tu nejvhodnější variantu s ohledem na umístění,“ uvádí ředitel sítě výdejních míst a Z-BOXů David Soukup.
Nové barevné varianty – tedy bílá, šedá, béžová a zelená – budou mít pouze nově instalované boxy Zásilkovny. Ty již zavedené, kterých už je 4 400, budou inovovány jen výjimečně, takže většina z nich zůstane klasicky červená.
U některých Z-BOXů Zásilkovna zvolí individuální přístup a připraví polepy na míru. To se bude týkat například maloobchodních partnerů a velkých měst, kde chce instalovat boxy, na nichž budou významné dominanty města či slavní rodáci. Polepy využívají i jiní přepravci, například Alza často využívá prostor svých boxů pro reklamní účely.
Nové barvy výdejních boxů nejsou jedinou novinkou Zásilkovny představenou v tomto roce. Během léta oznámila implementaci klávesnic na Z-BOXy, díky nimž je možné si balíček vyzvednout i bez mobilní aplikace. To reaguje na potřeby zákazníků, kteří nejsou nadšeni z množství aplikací v jejich mobilních telefonech. Podrobněji jsme o tom psali zde.
Zásilkovna má v Česku dlouhodobě nejširší síť výdejních boxů, není ovšem jediným přepravcem, který boxy nabízí. V posledních letech se s nimi totiž strhla lavina a ve velkých městech je najdete doslova na každém rohu.
Mezi největší provozovatele boxů patří Alza, která jich má více než 2 100, DPD s více než 2 200 boxy a PPL s více než 2 000 boxy. Neustále rozšiřující se síť boxů má též Balíkovna a WE|DO. To v roce 2021 převzalo Mall Boxy a nyní se postupně bude měnit na One by Allegro. Allegro zároveň tento rok spustilo i vlastní síť nových boxů One Box by Allegro, kterých už je 140 a jsou potištěny přírodními motivy. Poslední dobou je obvyklé, že se velcí přepravci spojují a boxy sdílí – Alza například spolupracuje s DPD, WE|DO s Balíkovnou.
Kromě tradičních velkých hráčů se najde prostor i pro ty menší. Například Pilulka má 24 vlastních PilulkaBoxů a Rohlík provozuje 37 Rohlík pointů, v nichž je i mražená a chlazená část. Setkat se můžete i s více než 300 OX pointy a výdejními boxy Ikea, které najdete přímo u obchodů. Počet výdejních boxů se každým rokem zvyšuje a stejně tak i jejich funkce. Mnoho z nich umožňuje třeba i vrácení zboží zpět do online obchodu.
Zdroj: Zásilkovna, Czech Crunch, Kupi