Jak často obměňují mladí lidé svůj šatník? Podle čeho oblečení vybírají, jak velkou roli pro ně hrají trendy nebo značky? A letí mezi nimi nákupy z druhé ruky? To a mnohem více se rozhodla zjistit společnost Vodafone, která ve spolupráci s agenturou Ipsos oslovila pětistovku respondentů ve věku 16–25 let a zkoumala, jak se mladí staví k tématu fast i slow fashion. Podívejte se na výsledky průzkumu, které odhalily řadu překvapivých zjištění.
Data z realizovaného výzkumu zveřejnila nedávno společnost Vodafone spolu s odvysílaným dílem Ranní show, do které si pozvala několik zástupců generace Z. Společně s moderátorkou Viktorií Tenzerovou hovořili nejen o dopadech rychlé módy na životní prostředí, ale také o přístupu mladých k nákupům oblečení – především na základě odpovědí, jaké vyplynuly z průzkumu mezi teenagery (od 16 do 19 let) a mladými dospělými (do 25 let) ženami a muži.
Více než polovina dotázaných potvrdila, že nové oblečení nakupuje čtyřikrát do roka. Třetina pak obměňuje šatník dokonce každý měsíc a 5 % přiznalo pořizování nových kousků i na týdenní bázi. Mnohem častěji potom ze všech respondentů nakupují nové oblečení ženy a teenageři, kteří také více než ostatní tíhnou k nošení pořízených oděvů pouze jednou.
Co se rozdílů mezi pohlavím týče, podle očekávání jsou to převážně muži, kteří nosí své oblíbené oblečení až do „roztrhání“, a teprve až poté ho vyměňují za nové. Ženy se zase více orientují podle aktuálních trendů, na základě kterých jsou schopné si pořizovat nové přírůstky do šatníku téměř každý měsíc.
Při nákupu oděvů se mladí lidé jednoznačně řídí hlavně vzhledem a následně cenou. Třetina se při výběru zaměřuje také na materiál a vyhledává udržitelnější kousky. Nejmenší vliv mají podle odpovědí respondentů různé certifikace (například garantující organický a férový původ vláken), případně země výroby.
Jak také z hodnocení důležitosti jednotlivých parametrů poměrně zajímavě vyplynulo, muži častěji než ženy přiznávali, že je pro ně při výběru důležitá značka oblečení.
Nákupy oblečení z druhé ruky jsou mezi mladými lidmi poměrně populární, o něco více je upřednostňují ženy a teenageři. Důvodem je především možnost nakupovat módu za výhodnější ceny, motivuje ale také ekologická stránka – tento faktor je nicméně silnější mezi ženami, ekologickou stopu vyzdvihlo dvakrát tolik žen než mužů. Překvapivě jsou to ale zase muži, kteří chápou secondhandové zboží jako více trendy.
„Já z druhé ruky nakupuju často a hlavně kvůli tomu, že je to levnější. A taky kvůli tomu, že tam jsou většinou zajímavější kousky než kdekoliv v obchodě a je tam větší výběr než pořád to stejné,“ sdělil k tomu například jeden z mladých hostů Ranní show Vodafonu.
Pokud se mladá generace naopak nákupu obnošených kousků vyhýbá, je to zejména z toho důvodu, že upřednostňuje nové oblečení, případně není spokojená s omezenou nabídkou second handů.
To potvrdila zase další účastnice pořadu: „Já i chodím do second handů, málo kdy se mi ale upřímně stane, že najdu fakt něco hezkého, většinou to tam jenom projdu a jdu zase pryč. (...) A zjistila jsem, že třeba i na tom Vintedu se musí dlouho hledat, což si myslím, že i lidi nebaví, takže jdou potom radši do nějakého fast fashion obchodu a tam si to koupí, protože je to tam hned vidět.“
Společnost Vodafone otázku rychlé a pomalé módy ve svém pořadu načala nejen v rámci celosvětové iniciativy World Clean and Green Week, která se koná vždy na konci září, ale také v rámci dalších vlastních udržitelných projektů.
„Tímto tématem se aktuálně zabýváme také proto, že jsme nedávno uspořádali další kolo sbírky oblečení s následným swapem. Letos se vybralo neuvěřitelných 828 kg textilu, tedy téměř dvakrát víc než loni. Z toho se 538 kg rovnou ‚vyswapovalo‘ mezi zaměstnanci, 180 kg jsme předali Klubu svobodných matek a 110 kg putovalo do Armády spásy. Celých 100 % nechtěného oblečení tak našlo nové smysluplné využití,“ vysvětlila pro Kupi zájem o téma udržitelné módy Anna Houdková z externí komunikace Vodafonu.
Zájem mladých lidí o udržitelnější způsoby pořizování oblečení a vnímání second handů jako zdrojů levné i trendy módy potom souvisí i s rozšiřující se nabídkou platforem pro takové nákupy (případně prodeje). A samozřejmě s jejich působením v online prostoru.
Vedle populárního bazarového tržiště Vinted u nás funguje i celá řada dalších online second handů (některé jako například Genesis oblečení také prostřednictvím kurýrních služeb vykupují) a bazarů, řada z nich funguje i přes sociální sítě Facebook či Instagram.
Zboží z druhé ruky ale začínají nabízet i velcí prodejci módy (např. Zalando), a dokonce i značky, které jsou kritizovány za podporu fast fashion. V Evropě začíná second hand platformu provozovat řetězec H&M, nedávno jeho spuštění oznámil také zatracovaný internetový obchod Shein.
Zdroje: Vodafone, Kupi