Rozbili jste něco v obchodě a nevíte, jak se zachovat? Nenechte se zastrašit a postupujte podle našich rad. Zjistěte, jaká máte práva a povinnosti a jak se bránit neoprávněným nárokům obchodu.
První pravidlo zní: zachovejte klid. Existují jisté hranice, za které si ochranka nesmí dovolit jít. A to i přesto, že na vás může naléhat či vyvíjet jiný psychický nátlak. Nedejte se. Nejste první ani poslední, komu se to stalo.
Nic neponechejte náhodě. Jakmile k nehodě dojde, vytáhněte mobilní telefon a foťte. Uličku, ve které se nacházíte, regály se zbožím, rozbité zboží. Je totiž možné, že obchod dá za pravdu vám, protože sám porušil některá pravidla a vy jste v tom nevinně.
Pokud se s vámi v uličce nacházeli další lidé, jemně je požádejte, zda s vámi chvíli nepočkají, aby dosvědčili, že šlo skutečně o nehodu. Svědka můžete najít i v kamerovém systému, který bývá zpravidla umístěn na stropě a monitoruje dění v obchodě.
Pokud se prodejna chová nevhodně a vyžaduje po vás zaplatit dlužnou částku, nejspíše k žádné slovní dohodě nedojde. Proto neváhejte a obraťte se na stanici městské policie. Ti přijedou a celou situaci prošetří. Právě z tohoto důvodu se vám ukořistěné záběry a fotografie budou hodit jako důkaz, stejně jako očití svědci.
Kupte se slevou Gin Beefeater.
Ochranka v obchodních centrech dohlíží na to, abyste nic neukradli. V případě podezření vás může vzít stranou a za asistence policie prohledat vaši tašku. Ochranka vás však sama o sobě nesmí prohledávat, nemá dokonce ani právo po vás vyžadovat zaplacení dlužné částky u pokladny. Jelikož za podobné akce získává finanční odměnu, snaží se zpravidla vše vyřešit co nejrychleji. Při neadekvátním chování trvejte na příchodu policie.
Ptali jsme se prodavaček v obchodech Billa, Albert a Lidl, jak řeší situace, kdy zákazník něco omylem rozbije. Odpovědi se téměř nelišily. Ani v jednom případě si prodavačky za svou několikaletou praxi nevzpomínají, že by se situace vyhrotila natolik, aby se nevyřešila na místě.
Obchodníci při obdobných nehodách často nejsou bez viny. Ba naopak. Existují totiž pravidla, která musí dodržovat.
Možná si vybavíte situaci, kdy s plným vozíkem chcete projet uličkou, ale uprostřed se povaluje paleta plná kartonů. Nesmí se to. A pokud vám při průjezdu něco upadne, je to vina obchodníka. Vysvětlíme vám proč – šířka uliček má totiž svá pravidla:
Pokud jsou tedy uličky užší nebo je v nich překážka, kterou způsobili zaměstnanci prodejny, vina nepadá na vás.
Dalším pravidlem pro obchodníky jsou bezpečnostní lišty na regálech, které by měly být přinejmenším u křehkého či vratkého zboží. Pokud tam žádné nejsou a zboží vám spadne, je to vina obchodníka.
Mezi povinnosti obchodníků patří také vhodný způsob umístění produktů. Pokud přijdete k regálu, kde se jogurty povalují jeden přes druhý, a vám při opatrném vyndávání kelímku nějaký spadne, není to vaše chyba. Ale musíte fotit! Zdokumentujte nedbale urovnané zboží.
Kupte se slevou Čistič na omyvatelné povrchy ve spreji Soda Frosch.
Pokud si nejste jistí a máte rádi „zadní vrátka“, neváhejte si zaplatit tzv. „pojistku na blbost“, oficiálně se jmenuje pojištění odpovědnosti za újmu z občanského života. Ta zahrnuje i případy, kdy omylem strhnete zboží v prodejně. Podobných nehod se tak nebudete muset obávat, protože pojistka škodnou sumu pokryje.