Umělá inteligence je čím dál rozšířenější a v některých odvětvích už dokáže plně nahradit lidi. To zjistilo i britské Tesco, které zavádí robotickou ochranku. Ta začne na případné zloděje křičet rozzlobeným severoirským přízvukem a během chvilky kontaktuje policii.
Britské Tesco zavedlo bezpečnostní roboty, kteří hlídají obchody v nočních hodinách. Potencionální zloděje sleduje svými 360stupňovými kamerami. Pokud by se nějaký zloděj přece jen chtěl do obchodu dostat, robot na něj začne křičet rozzlobeným severoirským přízvukem o síle 114 decibelů, který doprovází blikající světla. „Pozor, tady je ochranka, vaše přítomnost byla zjištěna, majitel a policie byli informováni,“ hlásá robot, když zaznamená vloupání.
Výhodou má být to, že řádně nabitý robot má být spolehlivější než hlídač, který má často v nočních hodinách sklony k usínání. Údajně dokáže zabránit více než 80 % vloupání. Tesco tyto roboty zavádí do rizikových oblastí, jako je Manchester, Bristol či Newcastle, a umisťuje je zejména do menších prodejen Tesco Expres, které jsou jinak v nočních hodinách nestřežené.
Bezpečnostní robot známý pod názvem PID360 je velmi drahou záležitostí. Měsíční pronájem stojí v přepočtu 3 miliony korun, takže se nabízí otázka, jestli by se obchodu nevyplatilo mít na směně raději rovnou několik lidských hlídačů zároveň – pravděpodobně by to totiž vyšlo mnohem levněji.
Prodejny COOP jsou vybaveny samoobslužnými pokladnami s umělou inteligencí, která si hravě poradí se všemožnými triky zlodějů. Neujde jí snaha zaměnit při skenování ceny na pokladně dražší zboží za levnější – umělá inteligence pozná, že člověk naskenoval nesprávné zboží, a vzápětí jej na to upozorní. „Samozřejmě je důležitá prevence před krádežemi, na systému však oceňujeme i zvýšení pohodlí zákazníků. Ti se nově nemusí probírat dlouhým katalogem ovoce i zeleniny, protože AI samo vybraný druh rozpozná,“ vysvětluje Lukáš Němčík, ředitel marketingu a rozvoje sítě COOP.
V některých samoobslužných prodejnách COOP najdeme i speciální kamery s umělou inteligencí, které poznají, že člověk z regálu něco ukradl, případně i to, že si zboží schoval třeba do batohu.
Od roku 2021 se v Albertu rozjely robotické umývací stroje, které samy ví, kudy mají projet, aniž by do čehokoliv narazily. O úklid se starají dokonce i v době, kdy jsou v obchodech přítomni zákazníci. Robot má přesně naprogramovanou cestu, kterou opakuje každý den, a při úklidu nevynechá žádné místo.
I v Albertu se letos začal testovat systém na rozpoznávání produktů, který může výrazně usnadnit práci pokladním. Chytré kamery mají rozpoznat nebalené pečivo, ovoce i zeleninu, což může předejít zdlouhavému hledání produktů na obrazovce či zapamatovávání si kódů. „V Albertu si potrpíme na inovace a zajímají nás zejména ty, které zpříjemní zákazníkům nákup v našich prodejnách. Jako většina inovací, které jsme již zavedli, i tato navíc pomůže kolegyním a kolegům na pokladnách a usnadní jim práci. Navíc jim poskytne více času pro zákazníky,“ vysvětlil Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
Zdroj: Daily Mail, COOP, Albert, Mediaguru, Kupi