Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Frisco se bude nově prodávat v zálohovaných lahvích. V obchodech se objevují už teď

Plzeňský Prazdroj

Známý alkoholický nápoj Frisco se bude nově prodávat v zálohovaných lahvích, a to částečně už od října. V příštím roce pak budou už veškeré lahve vratné. Je tedy u Frisca třeba počítat s příplatkem za lahve, které budeme nosit do obchodu zpět.

Přečtěte si také

Elektrikář a dodavatel elektřiny radí, jak ušetřit tisíce korun. Nejdřív řešte tohle, až pak úsporné spotřebiče

Oblíbené třetinky Frisco se budou od příštího roku prodávat pouze ve vratném skle. Do prodeje se ale dostaly už na přelomu letošního září a října, takže na láhve se zeleným proužkem lze narazit už nyní. Tuto informaci potvrdil Plzeňský Prazdroj, který plánuje mít vratné veškeré lahve ze své výroby. Investice do tohoto projektu byly více než miliardové.

Frisco má v nabídce také nápoje v plechovkách o objemu 0,33 litru, což může být vhodnou alternativou pro ty, kdo nechtějí lahve vracet.

Vratné lahve vydrží i několik let

Vratné lahve šetří přírodu i peníze. Plzeňský prazdroj uvádí, že každou lahev naplní v průměru 26krát, na trhu pak údajně vydrží 6–8 let. Za jediný rok společnost vyprodukuje přes 30 milionů lahví, toto číslo by se však mohlo díky vracení lahví mohlo výrazně snížit. Tímto způsobem se může ušetřit 6 206 tun skla.

„Frisco se zařadí do rodiny našich vratných obalů, tedy k ostatním skleněným lahvím a sudům, které používáme opakovaně a vydrží řadu let. Tím pádem budeme mít víc než 70 % portfolia zálohovaného. Zbývat nám budou jen plechovky, pro které ale u nás nyní neexistuje efektivní systém sběru a následné recyklace. Pokud by se podařilo v Česku zavést zálohový systém i na ně, bude šance využívat materiál z vrácených plechovek opakovaně, což bude mít zásadní pozitivní dopad na životní prostředí. A my bychom tak mohli našim spotřebitelům nabídnout plně cirkulární portfolio,“ vysvětluje Ivan Tučník, manažer udržitelnosti Plzeňského Prazdroje.

kofola.cz

Vratné lahve zavedly i další značky

Zálohované lahve už má i společnost Mattoni 1873, která vratné skleněné lahve pro své minerálky zavedla už v roce 2021. Ačkoliv společnost věděla, že lidé na vracení lahví už nejsou zvyklí, rozhodla se minerálky nejdříve prodávat pouze prostřednictvím řetězce Lidl, později prodej rozšířila i do dalších řetězců, jako je například Albert, ale i internetový supermarket Košík.

Kofola do svého projektu s vratnými lahvemi investovala přes 30 milionů korun. Jejich lahve mají zvládnout až 25 „otoček“, pro vyrovnání uhlíkové stopy jich přitom stačí pouze 8. V rámci svého projektu Cirkulka zavedla vratné skleněné obaly také pro nápoje Vinea a Rajec.

Od příštího roku mají být povinně zálohované PET lahve

Od roku 2025 bychom měli v České republice mít podobně jako u sousedů povinně zálohované PET lahve. Na jedné PET lahvi si údajně připlatíme minimálně 4 koruny. Místa pro zpětný odběr se budou nacházet na až 11 000 místech, povinný by měl být zejména u obchodníků s prodejní plochou vyšší než 50 m2.

Zdroj: Plzeňský Prazdroj, SOCR, Ekonews, Kofola, MAttoni, Kupi