Mobilní aplikace určené pro zákazníky obchodů jsou čím dál populárnější. Řetězce totiž nabízí zajímavé slevy, které jsou často vytvořeny na základě toho, co spotřebitel často nakupuje. Zdá se, že tyto slevy mají i své nevýhody. Mezi jednu z nich patří to, že platíme vlastním soukromím. Jaká je skutečnost?
Spousta zákazníků už si zvykla na to, že mají k dispozici všechny slevy přímo ve svém mobilním telefonu. Stačí jedno klepnutí a můžete si aktivovat slevové kupóny, což je velmi lákavé. No řekněte, kdo by nechtěl využít slevu? Tyto aplikace mají ale i své stinné stránky. Všechny informace si však zákazník může přečíst při registraci, kdy podmínky musí odsouhlasit, jinak by aplikaci nemohl používat.
Podle slov ekonomky Jany Matesové za všemožné výhody platíme vlastním soukromím. Pro CNN Prima vysvětlila, že obchody mohou využívat data spotřebitelů, mezi které patří třeba to, kde zákazník nakupuje nebo kudy chodí. „Je nezbytné, aby si spotřebitelé uvědomovali, že za slevy v aplikacích platí svým soukromím. Možná si nejsou vědomi toho, kolik dat takový software dokáže sesbírat.“
Slevy, které obchody poskytují, mohou tedy vyplývat z našich osobních dat. Čím více zajímavých slev a kuponů přímo pro nás vidíme v aplikaci, tím více to může znamenat to, že obchody sledují spoustu často i důvěrných informací. Zeptali jsme se několika řetězců, jak pracují se soukromím svých zákazníků.
„V rámci naší Kaufland Card pracujeme s anonymizovanými a agregovanými daty. V praxi to znamená, že se díváme na skupiny odprodaných produktů v různých kombinacích,“ řekla pro Kupi mluvčí společnosti Kaufland Renata Maierl. Na druhou stranu Kaufland svým zákazníkům ale nenabízí personalizované akce, což mohou být například takové produkty, které zákazník často a rád nakupuje.
„Nabídky pro zákazníky s kartou jsou ve většině případů obecné. To znamená, máme slevu s kuponem na všechny bílé jogurty a tuto slevu dostávají do aplikace všichni zákazníci, kteří jsou do Kaufland Card registrovaní. Speciálním případem je např. otevření obchodního domu, kde dáváme slevu zákazníkům tohoto nově otevřeného obchodního domu,“ dodává mluvčí Kauflandu.
Společnost Lidl sbírá osobní údaje zákazníků za účelem vytvoření co možná nejvhodnější nabídky, která by je mohla oslovit. „Aby bylo možné aplikaci využívat se všemi jejími výhodami, je vyžadována registrace zahrnující uvedení jména a příjmení a e-mailové adresy zákazníka. Vyžadován je také souhlas se zpracováním osobních údajů o nákupním chování uživatele. Jedná se například o jeho nejoblíbenější produkty, o to, jak často aplikaci využívá a které její části jsou pro něj nejzajímavější. To nám umožňuje poskytovat ty nejlepší možné individuální nabídky, slevy i produkty,“ vysvětluje pro čtenáře magazínu Kupi mluvčí společnosti Lidl Eliška Froschová Stehlíková.
Lidl sbírá informace také pro provoz své aplikace, to však nemá na citlivá data zákazníků vliv. „Kromě toho shromažďujeme také anonymní data o provozu aplikace, aby bylo možné odhalit případné chyby a vylepšit její funkce. Nesledujeme pohyb našich zákazníků, geolokační funkce nevyužíváme,“ ujišťuje zákazníky mluvčí Lidlu.
Ačkoliv si známé řetězce zakládají na tom, aby údaje zákazníků nijak nezneužívaly, jiné aplikace (zejména e-shopů) to mohou mít jinak. Některé aplikace sledují identifikační údaje, údaje o objednávkách, demografické údaje, chování zákazníků na webu, ale mohou mít informace také o IP adrese, prohlížeči a dalších citlivých informacích zákazníků.
Zdroj: CNN Prima, Kaufland, Lidl, Kupi