Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

S čárovými kódy na výrobcích se za pár let rozloučíme: Nahradí je kódy plné informací pro zákazníky

ViDI Studio / Shutterstock.com

Čárový kód je již 50 let neodmyslitelnou součástí většiny produktů, které v obchodě kupujeme. To by se ale brzy mělo změnit, protože se připravuje nová generace kódů, které by měly klasické čárové kódy nahradit do několika let. Co to přinese zákazníkům?

Přečtěte si také

Na Alze nově koupíte i léky. Jaké to má výhody pro zákazníky?

Ačkoliv čárové kódy na výrobcích všichni moc dobře známe, nám jakožto zákazníkům téměř k ničemu nejsou. V některých obchodech si díky nim můžeme ověřit cenu zboží ještě před nákupem, jinak ale slouží zejména pro výrobce a obchodníky. To by se ale mělo změnit.

Nové kódy budou zajímavější i pro spotřebitele

Už nyní se na některých výrobcích kromě čárových kódů objevují i nové, respektive nová generace dvojrozměrných kódů: GS1 QR kód a datová matice. Novou funkci přiblížil pro Retail Detail generální ředitel standardizační organizace GS1 Jan Somers. „Hlavní přidanou hodnotou je zapojení spotřebitelů. Nejenže se kód jednoduše naskenuje u pokladny, ale spotřebitelé jej mohou také sami naskenovat pomocí svých chytrých telefonů – není potřeba žádná speciální aplikace – a získat tak přístup k pokladu informací o výrobku, alergenech, digitálním pasu výrobku, kuponech, údajích o balení a podobně.“

Prostock-studio / Shutterstock.com

Některé výrobky už nové kódy mají, ale stále je čas

Pokud alespoň někdy využíváte QR kódy, pak nejspíš moc dobře víte, o čem je řeč. Podobné kódy se už nyní objevují na některých výrobcích a je možné z nich vyčíst spoustu informací. K tomu skutečně není třeba žádná aplikace, stačí na kód jen namířit svým fotoaparátem v chytrém mobilním telefonu a kliknout na odkaz, který se objeví. Tímto způsobem si můžete přečíst vše, co vám chce výrobce sdělit. Může se jednat o složení výrobků, ale třeba i o aktuálně probíhající akce, soutěže a podobně. Klasické čárové kódy by pak měly z výrobků zcela vymizet v roce 2027.

Užitečné spojení čárového kódu a internetu

Nové kódy by měly být ve zkratce spojením čárového kódu a internetu. Poskytnou důležité informace nejen výrobcům a zákazníkům, ale také mohou sloužit pro sledování informací jednotlivých států (to využijí například celníci), anebo třeba potenciálních obchodních partnerů – kódy budou totiž zahrnovat informace nejen o výrobku, ale i o samotných majitelích značek.

Zdroj: Retail Detail, Kupi