České dráhy chystají úpravu ceníku jízdného. V rámci průběžné valorizace, která se odvíjí od míry inflace v uplynulém roce, by měly ceny jízdenek v průměru stoupnout o téměř 5 %. Vedle toho národní dopravce oznámil, že od roku 2025 začne platit nový jízdní řád, který s sebou přinese také více pohodlí a lepší servis pro cestující. Jaké změny nás při cestování vlaky čekají?
Úprava tarifu, která reflektuje inflaci a rostoucí náklady dopravce za uplynulých 12 měsíců, zvýší základní kilometrický tarif a nabídky z něj odvozené v průměru o 4,9 %. Vyplynulo to z tiskové zprávy Českých drah. U dospělé osoby bez slevy se jízdné na kratší vzdálenosti zvýší většinou o 1 až 5 korun, u delších tras může jít až o desítky korun.
V letošním roce začnou nové tarify platit od 15. prosince 2024. Až do 14. prosince lze proto kupovat jízdenky a další nabídky za aktuální ceny, a to i v předprodeji.
Podobně dojde k 15. prosinci po dvou až třech letech k úpravě časových doplatků do 1. třídy (o 100 Kč ze současných 990 na 1 190 Kč), cen síťových vnitrostátních jízdenek (u celodenní o 100 Kč ze současných 699 na 799 Kč; u skupinové pro až 5 osob o 100 Kč z aktuálních 899 na 999 Kč).
Na vyšší ceny se budou muset připravit i držitelé plastových In Karet (digitálních In Karet a virtuálních síťových jízdenek IN 100 nebo IN Business se zdražování netýká). U aplikací s jednoletou platností bude zdražení zpravidla o 100 Kč, u tříleté platnosti bude navýšení o 200 Kč.
Dopravce současně upozornil, že od prosince se bude cestování v 1. třídě za plnou cenu týkat všech bez výjimky. „V souvislosti se změnou Cenového výměru MF ČR a státní regulace slev dochází ve vozech 1. třídy ve vnitrostátní přepravě k ukončení bezplatné přepravy dětí do 6 let a průvodců osob s průkazem ZTP/P,“ zdůvodnilo tiskové oddělení Českých drah.
Pokud chcete při nákupu jízdenek u Českých drah ušetřit, pak se vyplatí delší cesty plánovat dopředu a zavčas lístky nakupovat online, například přes mobilní aplikaci. U některých spojů totiž dopravce využívá akvizičních nabídek řízených dynamickou cenotvorbou. To znamená, že se cena jízdenky může během týdne či dne několikrát měnit, především v závislosti na vytíženosti spoje a aktuální poptávce. Vždy však podle Českých drah platí pravidlo, že čím dříve si jízdenku koupíte, tím levněji vás vyjde.
Spolu s úpravou ceníku dojde od roku 2025 také k úpravě jízdního řádu. V rámci něho budou mimo jiné nasazeny desítky nových vlaků RegioPanter a RegioFox, které zlepší dopravní obslužnost na regionálních linkách ve většině krajů České republiky. Cestujícím zvýší kvalitu jízdy díky bezbariérovému přístupu, klimatizaci, Wi-Fi připojení nebo elektrickým zásuvkám a USB konektorům.
Moderních klimatizovaných vozů se dočkají i další vnitrostátní rychlíky, vylepšením by rovněž měla projít i řada dálkových vlaků, a to díky nasazení prvních souprav ComfortJet.
Co se týká konkurence, tak například soukromý dopravce RegioJet v nejbližší době zdražení jízdenek pro své vlaky neplánuje. „Nebudeme zvyšovat ceny vlakových jízdenek, protože se nezvyšují ceny energií a ani jiné vstupní náklady,“ reagovala pro iDNES.cz mluvčí společnosti RegioJet Alexandra Janoušek Kostřicová.
K navýšení cen nicméně letos došlo u žlutých autobusů. Na některých trasách se na jaře ceny skokově zvýšily o 10–40 %, tedy i o několik desítek korun. Zástupci firmy RegioJet tehdy takový krok vysvětlili tím, že rozdílnými cenami ve špičce a v takzvaném dopravním sedle chtějí motivovat cestující k tomu, aby využívali i méně vytížené (tedy levnější) spoje. Zdražení se nicméně týkalo pouze vybraných linek, u jiných zůstaly ceny stejné.
Zdroje: České dráhy, iDNES.cz, Zdopravy.cz