Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Obchody schválně prodávají pomeranče v červené síťce, citrony zas ve žluté. Mají pro to jasný důvod

sahinside / Shutterstock.com

Pokud si někdy kupujete citrusy po více kusech, určitě jste si všimli, že jsou prodávané v síťkách podobné barvy, tedy například citrony ve žluté síťce. Není to náhoda a řetězce dobře vědí, proč to dělají. Marketing je mocný nástroj a obchodníci ví, že to zákazníky podvědomě ovlivňuje.

Přečtěte si také

Jak se řetězce zapojují do pomoci obětem povodní? Oslovili jsme ty největší, aby nám přiblížily své strategie

Blíží se stěžejní období pro prodej citrusů. V chladných měsících viditelně roste množství prodeje jak citronů, tak pomerančů. Může za to období chřipek, ale i snaha lidí o zvýšení imunity, zároveň máme s pomeranči spojenou návštěvu Mikuláše, přičemž citrusy bývají zdravou součástí dětské nadílky společně s dalšími druhy ovoce.

Na barvě síťky záleží

Pokud nejdete pouze pro pár kusů citrusů, ale máte v plánu nakoupit jich více, pravděpodobně sáhnete po celé síťce, což vyjde levněji, a navíc je vám takové balení i sympatické. Není to totiž náhoda. Podle IFL Science se jedná o marketingový trik, prostřednictvím kterého se obchody snaží přimět zákazníky ke koupi. Hlavní roli hraje barva plastové síťky, která je shodná s barvou citrusů. Náhoda? Rozhodně ne.

Křiklavá barva síťky způsobí, že citrusy vypadají barevněji, lákavěji a máte pocit, že jsou zralé a šťavnaté. Jedná se o optický klam, který ve vašem mozku vyvolá pouhou iluzi.

Psycholog Karl R. Gegenfurtner z německé univerzity ve studii podrobně popisuje, jak funguje tzv. iluze konfet: „Každou sobotu na místním trhu kupuji pomerančovou šťávu od své oblíbené prodavačky ovoce Helgy. Poslední den neměla žádné pěkné zralé pomeranče, což se dalo během německého léta očekávat. Později, když jsem se zastavil v supermarketu, se zdálo, že je tam spousta zralých pomerančů. Všechny byly zabalené do síťky a já jsem jich samozřejmě koupil spoustu. Když jsem doma pomeranče vyndal ze síťky, stalo se něco nečekaného – každý pomeranč najednou jako by změnil barvu z oranžové na propastný odstín zelené.

mosman.photo / Shutterstock.com

Pouhý marketingový tah

Jde o vizuální fenomén, kdy je vnímání barev ovlivněno okolním prostředím. Pokud jsou nazelenalé citrony umístěny do jasně žluté síťky, dojde k neutralizaci a potlačení zelené, přičemž citrony působí, že jsou krásně žluté a zralé. Obchodníci tento trik nepoužívají pouze u citronů a pomerančů, ale například i u brambor nebo cibule. Schválně, až půjdete do obchodu, prohlédněte si sekci s ovocem a zeleninou a všimnete si, kolik kusů je dáno pospolu a umístěno do síťky příslušné barvy.

Treska s citronovým máslem
Čas přípravy: 30 min Obtížnost: Snadný

Treska s citronovým máslem

Treska s citronovým máslem je rychlá a zdravá pochoutka, která se hodí do vyváženého jídelníčku. Rybu byste si měli dopřát alespoň dvakrát týdně. Tento bleskový recept si dozajista oblíbíte a budete ho dělat pořád dokola.

Treska s citronovým máslem
Ledový černý čaj s medem, citronem a meruňkami
Čas přípravy: 20 min Obtížnost: Snadný

Ledový černý čaj s medem, citronem a meruňkami

V horkých letních dnech vám jistě přijde vhod náš recept na domácí ledový černý čaj s medem, citronem a meruňkami. Skvěle vás osvěží a překvapí vás svou sladkokyselou chutí. Navíc je jeho příprava velmi jednoduchá a rychlá.

Ledový černý čaj s medem, citronem a meruňkami
Pomerančová limonáda
Čas přípravy: 30 min Obtížnost: Snadný

Pomerančová limonáda

Pomerančová limonáda se zázvorem, limetkami a mátou vás v letních parných dnech příjemně osvěží, dodá ztracenou energii a potřebné vitamíny. Její chuť si určitě zamilujete.

Pomerančová limonáda

Další úspěšné triky

Ať chceme, nebo ne, obchody marketingové triky, které vedou k pravděpodobnější koupi, používají a jsou si vědomy, že fungují. Příkladem může být používání žlutého světla uvnitř obchodu, pod kterým potraviny vypadají lákavěji. Příjemná hudba zákazníky také přiměje k nákupu a dražší produkty jsou umístěny do úrovně očí tak, aby si jich zákazníci všimli a koupili je.

Z výše napsaného plyne ponaučení, že bychom neměli soudit knihu podle obalu a nedat na první dobrou v rámci počátečního dojmu. Potraviny si prohlížejme, zkoumejme etikety a nenechme se ovlivnit marketingovými taktikami.

Zdroj: IFL Science, Studie, CNA, Times of India