Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Září je už po dvacáté měsícem biopotravin. Jejich spotřeba v ČR neustále roste, přibývá i eko zemědělců

monticello / Shutterstock.com

Počátkem měsíce začal již 20. ročník kampaně „Září – měsíc biopotravin“, kdy se konají různé akce, dožínky a soutěže. Záměrem akce je seznámit veřejnost s důvody, proč je dobré kupovat biopotraviny a jaké jsou jejich výhody oproti těm běžným. Spotřeba biopotravin v ČR neustále roste a zvyšují se i počty zemědělců a výrobců potravin, kteří na biokvalitu cílí.

Přečtěte si také

Podceňované topinambury chutnají líp než brambory. Poradíme, jak na jejich pěstování i využití

Biopotraviny jsou mezi spotřebiteli stále oblíbenější

Obliba konzumace biopotravin v České republice neustále stoupá. Lidé si čím dál více uvědomují, že nákupem biopotravin podporují nejen své zdraví, ale také udržitelnost zemědělství a biodiverzitu.

„Biopotraviny jsou produktem ekologického zemědělství, které je šetrné k přírodě a nepoužívá pesticidy a průmyslová hnojiva. Zvířata na ekofarmách jsou chovaná v nadstandardních podmínkách s volným výběhem. Ekologické zemědělství pomáhá zachovat biologickou rozmanitost, zejména ptactva a hmyzu. To jsou vše benefity biopotravin, ke kterým můžeme ještě přidat vysokou kvalitu a chuť bez konzervantů či syntetických barviv. Právě proto lidé biopotraviny rádi nakupují,“ uvedl k zahájení 20. ročníku ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL).

„Bio dává smysl – nám i přírodě“

To je motto letošní kampaně „Září – měsíc biopotravin“ pořádané PRO-BIO Svazem ekologických zemědělců. Tato kampaň se letos v ČR uskutečňuje již po dvacáté a její součástí je také soutěž Nejlepší biopotravina roku 2024.

Ocenění dostávají produkty v kategoriích biovíno, biopotraviny živočišného i rostlinného původu, gastro výrobky, pochutiny a ostatní potravinářské výrobky. Vítězství letos patří Biofarmě Sasov za konzervu výběrového vepřového masa Bio přeštík v plechu“, které pochází z prasat původního českého plemene. V dalších kategoriích zvítězila kolekce antických obilovin, mošt, jehněčí ossobuco, Chardonnay a farmářský sýr.

1take1shot / Shutterstock.com

Trh s biopotravinami exponenciálně roste

O růstu trhu s biopotravinami nejde pochybovat ani vzhledem k tomu, že celkový obrat českých firem dosáhl v roce 2022 přibližně 11,3 miliardy, což představuje meziroční růst o více než 10 %. Spotřeba biopotravin činila v roce 2022 6,95 miliardy korun, což představuje nárůst 13 %.

„Prodeje biopotravin mají rostoucí trend, který podporuje jak rozšiřující se nabídka těchto potravin, tak promo akce, během kterých se jejich prodeje ještě navyšují. Aktuálně v našich prodejnách probíhá měsíc biopotravin, na který je navázána promo akce BIO za cenu neBIO,“ uvedl pro Kupi Jiří Mareček, ředitel komunikace společnosti Albert.

Díky této akci mohou zákazníci supermarketu Albert nakoupit biopotraviny za ceny podobné běžným nebiopotravinám: „Zákazníci nakoupí více než 100 bio produktů, od ovoce a zeleniny, přes pečivo, těstoviny či mléčné produkty, za snížené ceny. Tato oblíbená promoce přispívá k cenové dostupnosti, ale zároveň popularizuje BIO potraviny a přispívá k hlubšímu pochopení environmentálního přesahu ekologického zemědělství,“ doplnil Jiří Mareček.

Biofarem v Česku přibývá

Rostoucí zájem o biopotraviny má pozitivní dopad na počet ekologických zemědělců a výrobců. V České republice je nyní evidováno více než 5 498 ekologických farem, které se věnují pěstování plodin a chovu zvířat šetrnějším způsobem. To vede k dostatku lokálních potravin, jež jsou nejen výživné, ale také chutné. V EU aktuálně hospodaří 426 779 ekofarem, v roce 2022 to bylo 419 112 farem na výměře 16,9 milionu hektarů, což představuje 10,4 % zemědělské půdy.

„Pozorujeme, že zákazníci začínají rozumět tomu, že bioprodukty přináší výhody nejen pro jejich zdraví, ale i pro půdní fond, biodiverzitu a přírodu celkově. S rostoucí informovaností spotřebitelů o výhodách ekologického zemědělství a zdravého stravování očekáváme, že poptávka po biopotravinách bude nadále stoupat,“ popsal Jiří Mareček z Albertu.

Kaufland

České řetězce fandí biopotravinám

„Nabídku BIO produktů najdete v našich prodejnách napříč celým sortimentem. V současné době máme přes 500 artiklů. Kromě brandových produktů máme i vlastní značku K-BIO, která nabízí produkty od ovoce zeleniny, mléčných produktů po džemy, ořechy, pečivo nebo těstoviny. Každý týden chystáme pro naše zákazníky akční nabídky BIO produktů, oblíbené je BIO pečivo,“ uvedla pro Kupi k široké nabídce bioproduktů v Kauflandu tisková mluvčí řetězce Renata Maierl.

Širokou nabídku biopotravin včetně privátní značky Nature’s Promise, která čítá přes 300 produktů, najdou zákazníci i v obchodním řetězci Albert. „Jednoznačně nejprodávanějším produktem jsou Nature’s Promise biobanány. Zákazníci mají dlouhodobě v oblibě také bio mléčné produkty, včetně bílých jogurtů, mozzarelly a samotného mléka,“ uvedl Mareček.

Zapečený lilek s rajčaty, mozzarellou a bylinkami
Čas přípravy: 30 min Obtížnost: Snadný

Zapečený lilek s rajčaty, mozzarellou a bylinkami

Zapečený lilek je skvělé jídlo, které se podává jako příloha k masu nebo se servíruje jako lehký hlavní chod jen tak. Chuť lilku s rajčaty a mozzarellou je prostě skvělá. Recept je velmi jednoduchý na přípravu, nezabere vám tedy ani mnoho času.

Zapečený lilek s rajčaty, mozzarellou a bylinkami

Billa nabízí téměř 400 bioproduktů

Pokud jde o zapojení do kampaně s bioprodukty, řetězec Billa si přímo zakládá na své účasti, a to nejen v září. Dle tiskové zprávy, kterou řetězec zveřejnil 12. září, nabízí svým zákazníkům bezmála 400 produktů, jejichž nákupem podporují ekologické zemědělství. Celkem 115 z nich pochází od jejích privátních značek.

„Šetrný přístup k přírodě a podpora ekologické výroby potravin patří mezi naše priority. Přirozeně tak podporujeme i samotné ekologické zemědělství a celý systém pěstování a produkce potravin, který dbá na životní prostředí, je ohleduplný k okolním rostlinám a živočichům, neplýtvá přírodními zdroji a zajišťuje dobré podmínky při chovu hospodářských zvířat,“ uvádí v TZ Daniela Korotvičková, vedoucí nákupu společnosti BILLA ČR.

Tesco

Tesco rozšiřuje svoji bio nabídku

Pozadu není ani Tesco, které nedávno oznámilo rozšíření své nabídky biopotravin. Tento krok je součástí trvalé snahy řetězce poskytovat širokou škálu kvalitních, cenově dostupných zdravých potravin.

„V posledních měsících intenzivně pracujeme na zlepšení a rozšíření naší nabídky pro zákazníky se specifickými potřebami na stravování. Ať už se jedná o výrobky bez laktózy, bez lepku, bez éček, bez přidaného cukru, bio, veganské nebo proteinové potraviny. Naším cílem je uspokojovat všechny požadavky a přání zákazníků. Věříme, že rozšířením našeho sortimentu přispějeme k jejich lepšímu zdraví a pohodě,“ uvedl v oficiálním prohlášení Pavol Halász, produktový ředitel Tesco pro Českou republiku.

Spotřeba se liší region od regionu

Obliba určitých potravin se také odlišuje vzhledem k lokalitě. „U nás jsme silně zacíleni na regiony a snažíme se i bio čerpat z regionů. Obecně se dá říci, že je nabídka široká a pro nás nejvýznamnější je bio/regionální potravina,“ odpověděl v dotazu pro Kupi Mgr. Lukáš Němčík, marketingový manažer skupiny COOP.

Pokud jde o konkrétní biopotraviny, u zákazníků není vítězem jeden specifický produkt. „Obecně vede pečivo, mléčné výrobky a zelenina s masem,“ dodal Němčík, který budoucnost eko produktů v řetězci COOP spatřuje právě v kombinaci bioproduktů s těmi regionálními.

Penny Market

V Penny dělají bio „hezky česky“

Mléčné výrobky, mouka a trvanlivé potraviny patří mezi nejoblíbenější bioprodukty i v Penny Marketu. „Zákazníkům nabízíme desítky produktů v biokvalitě napříč celým sortimentem. Stejně jako u ostatního sortimentu se snažíme i v případě bioproduktů vyhledávat české producenty,“ uvedl pro Kupi Tomáš Kubík, vedoucí komunikace Penny Market s.r.o.

Vyšší zájem o tuto kategorii zboží však řetězec nezaznamenal. „Segment bioproduktů je relativně malý a má své stálé zákazníky především ve velkých městech. Zatímco před vypuknutím ekonomické krize zájem o biopotraviny průběžně rostl, v současné situaci zákazníci více akcentují cenu produktů a nárůst zájmu nepokračuje,“ dodal Kubík.

Zdroje: Ministerstvo zemědělství, Kupi