V některých internetových obchodech lze narazit na nejrůznější poplatky, nad kterými občas zůstává rozum stát. Znáte ty nejčastější z nich a víte, jaké důvody pro ně e-shopy mají?
Objednat si jeden nebo dva levné kusy zboží se často nevyplácí, protože mnohé e-shopy požadují poplatek za malou objednávku. Ten může mít každý obchod nastavený v jiné výši, většinou se však jedná o objednávky do 300 Kč. Jaký má tento poplatek důvod?
Může se jednat o vysoké náklady, které obchod má. Takové náklady mohou zahrnovat balení zboží, tisknutí faktur nebo štítků, zpracování platby a komunikaci se zákazníkem. Všechny tyto náklady se promítají do ceny zboží, a pokud je cena objednávky příliš nízká, e-shopu se to nemusí vyplácet. Jestliže je tedy hodnota objednávky neúměrná vynaloženým nákladům, může to vysvětlovat, proč e-shop požaduje poplatek za malou objednávku.
Je velmi nepravděpodobné, že by zásilky, které k vám putují třeba i přes celou republiku, nebyly pojištěny u dopravců. Přesto mnohé e-shopy nabízí svým zákazníkům možnost si zásilku pojistit. Proč byste to měli dělat, když už zásilka jednou pojištěná je? Může za to zejména složitý a zdlouhavý reklamační proces u dopravců. „I když jsou zásilky správně zabalené a splňují všechny požadavky, v případě poškození nám dopravci ve většině případů reklamaci zamítají,“ řekla pro Kupi za Lavonio Eva Koudelová.
Dopravci údajně argumentují tím, že zásilka nebyla dobře zabalená, a jelikož neposílají ani žádný důkaz v podobě fotografie, je složité se proti tomuto tvrzení bránit. Komplikovanost reklamací pochopitelně nedoléhá pouze na e-shopy, ale na zákazníky.
„Poškozený balíček tak podléhá zdlouhavému řízení, které není pro nás ani pro zákazníka praktické. Mezitím by naši zákazníci zbytečně čekali na vyřízení reklamace, což považujeme za nepřijatelné, a proto poškozené zboží obratem nahrazujeme novým, nebo vracíme ihned peníze zpátky,“ vysvětluje Eva Koudelová s tím, že pojištění zásilky poskytují jako formu dodatečné ochrany pro zákazníky, kteří chtějí mít jistotu rychlejšího řešení reklamací v případě potíží se zásilkou.
Čím dál více e-shopů myslí na to, že spousta zákazníků nerada plýtvá plasty a dalšími obaly, proto se snaží nabízet možnost nechat si svou objednávku zabalit ekologicky. Potíž je v tom, že ačkoliv některé e-shopy berou ekologické balení jako samozřejmost, jiné si za ekologické balení účtují poplatek, který se většinou pohybuje okolo 30 korun.
Ekologické balení zásilky není povinné, a proto pokud se pro něj e-shopy rozhodnou, měly by tento poplatek hradit samy. I když by si zákazník přál mít svou zásilku zabalenou ekologicky, neměl by mít povinnost za to platit.
Některé e-shopy nabízí možnost vyzvednutí objednávky přímo na prodejně, což vám může ušetřit nejen čas, ale i peníze. U některých však můžete narazit na poplatek za vyzvednutí na prodejně. V tomto případě se může jednat o poplatek na náklady na dopravu, protože některé e-shopy zboží sváží z centrálního skladu na prodejny. Kromě dopravy to mohou být také náklady na zaměstnance, ačkoliv tento náklad by neměl přímo platit zákazník.
Například Alza někdy poplatek požaduje, jindy ne. Co to znamená, vysvětlila pro Kupi Eliška Čeřovská, PR manažerka Alzy. „Poplatek za vyzvednutí na prodejně neúčtujeme, pokud je zboží skladem na pobočce a je tedy připraveno k vyzvednutí ihned. Vyzvednutí na prodejně je zdarma také pro zákazníky, kteří mají aktivní členství v rámci služby AlzaPlus+. V ostatních případech je poplatek za doručení na prodejnu od 45 Kč,“ vysvětluje.
Někdy můžeme při vyzvednutí zboží na prodejně narazit i na poplatek za dobírku. Poplatek se většinou neplatí při platbě kartou. Jaký to má význam? „Při on-line nákupu se neúčtuje žádný poplatek za vyzvednutí zboží na prodejně, což pro mnoho zákazníků může být důležité ujištění. Poplatek, který je někdy nejasně vnímán, se týká platby na prodejně, konkrétně dobírky, tak jako u ostatních doprav. Tento poplatek je podobný těm, které se účtují i při jiných způsobech dopravy, kde je platba provedena až při doručení,“ uvedla pro Kupi mluvčí společnosti Datart Petra Psotková.
Petra Psotková také vysvětluje důvody tohoto poplatku: „Důvodem tohoto poplatku je vyšší náročnost na zpracování transakce při dobírce, což může zahrnovat jak logistické, tak administrativní náklady. Zákazník má však možnost platit online předem, čímž se vyhne jakýmkoli dodatečným poplatkům.“
Jak můžete vidět, e-shopy mají pro své poplatky ve většině případů skutečně vysvětlitelné důvody, které fungují buď jako ochrana zákazníka, nebo samotného e-shopu.
Zdroj: Kupi, Alza, Datart, Lavonio