Dárkové poukazy zažívají v posledních letech boom a stávají se oblíbeným dárkem k narozeninám nebo Vánocům. Platnost na dárkových voucherech není ale uvedena pro nic za nic. Někteří zákazníci datum ignorují a dožadují se uplatnění poukazu po uplynutí doby. Mají na to právo?
Jak prodejci, tak zákazníci si oblíbili dárkové poukazy, které se nejčastěji prodávají ve formě poukázky s určitou hodnotou, za kterou lze zakoupit zboží či služby. Lidé poukazy nakupují nejvíce v období Vánoc, kdy vybírají dárky a buď nechtějí darovat konkrétní zboží, nebo se bojí, že by vybrali špatně. Nechají tak výběr na obdarovaném a nemusí se bát, že by se netrefili a museli by řešit vrácení.
Nevýhodou těchto voucherů je fakt, že na ně mnoho lidí zapomíná. Uklidí je do šuplíku s tím, že je využijí později a když je najdou, je pozdě. Velmi často se stává, že je voucher po splatnosti teprve pár dní nebo týdnů, a tak se domáhají jeho využití i přesto, že propadl. A v tuto chvíli mnozí narazí.
Pravdou je, že platnost a využití voucheru neřeší v naší zemi žádný konkrétní zákon, je tedy na samotném prodejci, zda projeví vstřícnost a ochotu a voucher vezme, nebo ne. Pravidla pro dárkové certifikáty by měla být sjednána v obchodních podmínkách a těmi by se měli zákazníci řídit. I samotný prodejce musí ale jednat dle povinností a vyhnout se ujednání, která jsou dle zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku v rozporu s požadavkem poctivosti a zakládají významnou nerovnováhu práv nebo povinností stran v neprospěch spotřebitele.
To znamená, že je obchodník povinen na poukazu uvést platnost voucheru, anebo o splatnosti zákazníka srozumitelně a jasně informovat. Dále mu nesmí znemožnit využití voucheru například tím, že by bylo trvání příliš krátké. Zpravidla bývá platnost jeden rok. Nesmí také nastat situace, ve které není možnost voucher využít, tzn. voucher na zimní pobyt s platností do konce léta.
V zásadě jde o míru ochoty obchodníka, který může poukaz prodloužit nebo ho vzít i v případě, že je propadlý, není to ale jeho povinnost, spíše benevolence. Některé obchody ale na svůj přístup upozorňují již předem, jako například Tescoma, která na svých stránkách uvádí, že „na každém poukazu je vyznačena jeho platnost – po uplynutí data platnosti se poukaz stává neplatným.”
„Pro vlastníka dárkového poukazu je stěžejní si hlídat datum jeho platnosti, aby jej využil v řádném termínu. Pokud by klienti nemohli zakoupený voucher z objektivních a mimořádných důvodů využít včas, výjimečně přistupujeme k prodloužení platnosti například o měsíc. Každou žádost posuzujeme individuálně a bereme v úvahu, kdy nás vlastník poukazu kontaktuje a jak dlouho je konkrétní voucher po datu platnosti. Pokud jde o prodlení v řádu několika dnů, snažíme se být vstřícní, nicméně apelujeme, aby se vouchery uplatňovaly včas a mohli si tak turisté užít zaslouženou dovolenou, kterou jim blízké osoby darovaly,“ komentuje pro Kupi Kateřina Pavlíková, tisková mluvčí společnosti Čedok.
Zajímavé je, že dle Evropského spotřebitele v Rakousku platí, že pokud není na voucheru uvedena platnost, platí trvání po dobu 30 let. V Německu, Dánsku a Estonsku mají zákazníci na uplatnění voucheru tři roky.
„Dávám si na vouchery pozor a snažím se je uplatnit co nejdříve, ale jednou se mi stalo, že jsem zapomněla. Šlo o poukaz na luxusní spodní prádlo a nešlo o nízkou částku. Velmi mě překvapil přístup obchodu, který mi nabídl prodloužení o dva měsíce a jakmile doba uplynula, prodloužili mi ho o dalších 60 dní. Tomu říkám náš zákazník, náš pán,“ komentuje Pavla (37).
„Nemám v oblibě dárkové poukázky, protože o sobě vím, že na ně zapomenu a najdu je ve chvíli, kdy je pozdě. Jednou jsem takhle jednu poukázku našel, byla měsíc prošlá, ale mně se aktuálně hodilo ji využít. Říkal jsem si, že obchodník nepřišel k žádné újmě ani nemusel vynaložit žádné náklady navíc, takže bych byl rád, kdyby ji vzal. Přiznám se, že jsem měl smůlu. Obchodník mi oznámil, že to zkouší každý a že jeho pravidla mluví jasně. Sice jsem se snažil najít vhodnou obhajobu a přesvědčit ho, ale marně. To bylo ponaučení,“ sdílí svoji zkušenosti Igor (41).
„Mám obě zkušenosti a troufám si říct, že záleží na náladě prodávajícího v obchodě. Jednou mi bylo řečeno, že jsem dnes už pátý, kdo chce využít propadlý voucher a že už ho to nebaví, a podruhé s tím vůbec neměli problém. Je pravda, že byl voucher dva dny po splatnosti, takže kdyby to bylo půl roku, asi by se na to koukali taky jinak,“ přidává se Milan (54).
Zdroj: Zákony pro lidi, Tescoma, Evropský spotřebitel, respondenti redakce, Čedok