V době, kdy povodně devastují české regiony, se velké společnosti stávají klíčovými hráči v poskytování pomoci postiženým obyvatelům. Od potravinových řetězců, jako je Kaufland, Lidl, Albert, Tesco, BILLA a další které distribuují základní potraviny, vodu a hygienické potřeby, po technologické giganty typu Alza, nabízející nutnou elektroniku, všichni se snaží zmírnit dopady této přírodní katastrofy. Operátoři Vodafone, T-Mobile a O2 navíc poskytují neomezená data, aby lidé zůstali v kontaktu se svými blízkými.
Řetězec Kaufland se aktivně zapojuje do pomoci lidem zasaženým povodněmi. Tisková mluvčí Renata Maierl pro Kupi uvedla: „Celou situaci již od pátku intenzivně monitorujeme. V této krizové situaci je naší nejvyšší prioritou, abychom zajistili bezpečnost našich zaměstnanců a zákazníků. Zároveň podáváme pomocnou ruku těm, kteří ji nejvíce potřebují.“
Kvůli kritické situaci s povodněmi a výpadkům proudu byly dočasně uzavřeny prodejny v Krnově, Opavě-Kateřinkách, Bohumíně a Ostravě-Mariánských Horách. Oba centrální sklady však zůstávají v provozu a zboží je dostatek. Situace se neustále mění, a proto Kaufland pravidelně aktualizuje informace o otevírací době svých prodejen na webových stránkách.
Od počátku krize Kaufland spolupracuje s krizovými štáby v krajích. Ve spolupráci s Krizovým štábem Moravskoslezského kraje byl během víkendu odeslán první kamion potravin, balených vod a hygienických pomůcek do Krnova, a dnes míří pomoc do Bohumína. Společnost je také v kontaktu s Českou federací potravinových bank a připravuje další dodávky balených vod, trvanlivých potravin a drogistického zboží do jejich centrálního skladu.
„Bezprostředně jsme začali jednat s krizovými štáby v krajích i s neziskovými organizacemi, které jsou schopny systémově koordinovat pomoc tam, kde je to nejvíce potřeba,“ říká pro Kupi tisková mluvčí, Eliška Froschová Stehlíková.
Ve spolupráci s Krizovým štábem Moravskoslezského kraje a Českou federací potravinových bank Lidl během víkendu odeslal první kamiony plné potravin, balených vod a hygienických pomůcek do postižených oblastí. „Jsme připraveni pomáhat i v následujících dnech,“ dodává Stehlíková.
Společnost také svolala krizový tým, který se pravidelně schází, aby lépe koordinoval pomoc a zajistil plynulý provoz prodejen, například zajištěním náhradních agregátů v případě výpadků proudu. Aktuálně jsou uzavřeny čtyři prodejny, avšak Lidl je připraven pomáhat lidem v postižených oblastech i nadále. Speciální balíčky a služby aktuálně nabízet neplánují.
Podle Jiřího Marečka, ředitele komunikace obchodů Albert, byla dnes z jejich skladů vypravena první dva kamiony humanitární pomoci. „Tato zásilka obsahuje balené vody, instantní polévky, těstoviny a sušenky, které budou distribuovány prostřednictvím potravinových bank a krizového štábu do postižených oblastí,“ uvedl pro Kupi Mareček. Albert také přímo spolupracuje s hasiči a policisty v těchto oblastech, kteří si mohou v prodejnách doplnit zásoby vody, energetických nápojů a rychlého občerstvení, což je od začátku krize velmi využíváno.
V rámci pomoci záchranným složkám v Olomouckém kraji poskytl Albert dar z distribučního centra v Olomouci, zahrnující balené vody, cukr, kávu a oplatky. Tyto zásoby byly následně vrtulníkem dopraveny do Jeseníku, kde část posádky zůstala zcela odříznuta od zásob.
Albert se také snaží udržet své prodejny otevřené navzdory výpadkům elektřiny a dalším komplikacím. „I když jsme během víkendu museli několik prodejen kvůli výpadkům elektřiny, evakuaci oblastí či kvůli záplavám uzavřít, děláme vše proto, abychom je znovu co nejrychleji otevřeli. Chceme zajistit, aby obyvatelé postižených oblastí měli přístup k potravinám i vodě,“ dodal Mareček. Logistické a provozní týmy pracují nepřetržitě na tom, aby byly prodejny dobře zásobeny, a uskutečňují mimořádné závozy.
Jak pro redakci Kupi uvedla tisková mluvčí Tesco, Iva Pavlousková: „Dnes jsme na žádost České federace potravinových bank (ČFPB), vyslali kamion s humanitární potravinovou pomocí do nejvíce zasažených oblastí povodněmi. Naložili jsme do něho hlavně vody, instantní polévky, těstoviny, kávu, čaj, sušenky atd. Potravinové banky pak předají pomoc potřebným.“ Humanitární pomoc je koordinována s ČFPB, která byla potvrzena ústředním krizovým štábem jako hlavní koordinátor humanitární pomoci. Veškeré dary a pomoc jsou distribuovány prostřednictvím ČFPB ve spolupráci s krizovými štáby v regionech a Hasičským záchranným sborem (HZS).
Od pátku řada prodejen Tesco v rámci svých rozpočtů na podporu lokálních komunit poskytuje občerstvení pro hasiče a další složky integrovaného záchranného systému, aby podpořily jejich nepostradatelnou práci. Tesco je také připraveno poskytnout finanční pomoc kolegům zasaženým povodněmi prostřednictvím interního charitativního programu Tesco Anděl.
Podle tiskové mluvčí BILLA, Dany Bratánkové, společnost posílá do postižených oblastí pomoc prostřednictvím potravinových bank. “Za společnost BILLA posíláme do postižených oblastí prostřednictvím potravinových bank pomoc v podobě plně naloženého kamiónu. Na základě jejich žádosti posíláme především pitnou vodu, instantní polévky, kávu a čaje,“ uvedla redakci Kupi Bratánková.
Řetězec PENNY do nejvíce postižených oblastí vyslal kamiony s potravinami a vodou. Jeden z těchto kamionů mířil do Potravinové banky, která distribuuje pomoc v nejvíce postižených regionech. Další kamion, ve spolupráci s Českým červeným křížem, poslal do tělocvičny v Krnově, kde byli evakuovaní lidé, kteří urgentně potřebovali jídlo a pití. Dva kamiony pak putovaly do Jeseníku, kde místní krizový štáb rozdělí balené vody a potraviny lidem z okolních obcí, kteří to nejvíce potřebují. Tiskový mluvčí Tomáš Kubík k tomu dodává: „Již od víkendu jsme v úzkém kontaktu s Potravinovými bankami a Českým červeným křížem, kteří poskytují pomoc v zasažených regionech. Jsme také v úzkém kontaktu s krizovými štáby a vedením nejvíce postižených měst.“
„Aktuálně jsme vyhradili částku 1 milion korun na pomoc regionům postiženým ničivými povodněmi. Nyní v lokalitách, kde působí naše hypermarkety, řešíme její formu a čerpání s místními městskými samosprávami a organizacemi, které pak následně podporu rozdělí dle potřeby. V tuto chvíli jde předně o regiony Opava, Havířov, Ostrava a Olomouc,“ řekla pro Kupi Aneta Turnovská, tisková mluvčí Globus.
„V souladu s naší filozofií nezůstáváme lhostejní a pomáháme vždy tam, kde je potřeba. V současné chvíli se intenzivně zabýváme otázkou co nejefektivnější formy podpory lidem z oblastí zasažených povodněmi,“ odpověděl naší redakci Jiří Peroutka, manažer komunikace dm.
„V neděli vyslalo Makro ČR ve spolupráci s Českým červeným křížem stovky kilogramů zboží přímo do zasažených oblastí na Jesenicku a Ostravsku. Jednalo se zejména o balené vody, suché potraviny a hygienické prostředky, tedy věci, které jsou bezprostředně nejvíce nutné. Zároveň se průběžně koordinujeme s Českou federací potravinových bank, kam jsme v neděli obratem poslali nejvíce poptávanou balenou vodu a suché potraviny. Všechny naše sklady a velkoobchody jsou v pořádku. Pokud jde o distribuci, až na výjimky dané situací po povodni, je nepřerušena my jsme schopni zavážet ze 100 %. Vzhledem k velikosti distribučního systému makro umíme zásobovat prakticky na každém místě v ČR, pokud je to umožněno složkami IZS s nimiž jsme v průběžném kontaktu“ říká Jiří Nehasil, generální ředitel makro ČR.
„Několik zaměstnanců z rodiny makro žije v zasažených oblastech a momentálně koordinujeme pomoc i pro ně. Těm, kteří se potřebují postarat o své blízké a majetky, poskytneme navíc 100% náhradu mzdy v následujících kritických dnech. Aktuálně spouštíme na všech třinácti velkoobchodech také dobrovolnou sbírku potravin a dalšího potřebného zboží pro naše kolegyně a kolegy. Vybrané zboží přímo odvezeme do regionálních skladů potravinových bank“ dodává Daniela Hrbková, personální ředitelka makro ČR.
Také Alza, jeden z předních prodejců elektroniky a spotřebního zboží, aktivně přispívá k humanitární pomoci během povodní. Mluvčí Alzy Eliška Čeřovská pro Kupi uvedla: „Připravili jsme seznam produktů, které můžeme ihned poskytnout. Jde například o powerbanky a nabíjecí stanice, čelovky, vařiče, chemická WC, hygienické potřeby, dětskou výživu a další nezbytné věci. Jsme v úzkém kontaktu s Generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru ČR, Českým červeným křížem, Charitou ČR a humanitární organizací ADRA, abychom zajistili, že naše pomoc dorazí co nejrychleji a nejefektivněji tam, kde je nejvíce potřeba.“
„Tak jako při covidu, tornádu na Moravě anebo vypuknutí války na Ukrajině jsme se samozřejmě zapojili do pomoci okamžitě. Od pátku jsme v kontaktu s jednotlivými organizacemi, které pomoc koordinují. Máme připravené balíčky nabité potravinami a nápoji, které dodávají energii pro dobrovolníky nebo neziskové organizace, a které mohou distribuovat přímo naši kurýři, větší pomoc, na kterou rozsahem nestačíme - ať už pro zasahující záchranáře, dobrovolníky nebo rodiny v evakuačních centrech - pak na základě požadavků záchranných složek koordinujeme s jednotlivými velkoprodejnami Makro,“ říká František Brož, tiskový mluvčí Košík.cz.
Košík.cz umožňuje pomáhat i samotným zákazníkům prostřednictvím programu "Dobroskutek". Zákazníci mohou s každým nákupem přispět na potraviny pro Českou federaci potravinových bank částkami 50, 100, 200 nebo 300 korun. Potravinové banky pak samy určují, co je v jednotlivých regionech nejvíce potřeba, a Košík.cz přidává pětinu potravin ze svého.
I přes složité podmínky se Košík.cz snaží udržet doručování i v zasažených oblastech, pokud je vjezd povolen. „Zde patří obrovský dík našim kurýrům, kteří odvedli v náročných podmínkách obrovský kus práce,“ dodává Brož.
V době, kdy se povodňová situace začala dramaticky zhoršovat, se Rohlík.cz zapojil do pomoci zasaženým oblastem. Jak sdělila tisková mluvčí Rohlík.cz Denisa Ladka Morgensteinová: „Rohlík se začal připravovat na materiální pomoc už v pátek, kdy se povodňová situace začala dramaticky zhoršovat. V sobotu jsme rozvezli první zásoby jídla a pití, pomoc jsme nabídli přímo Ústřední povodňové komisi.“
Rohlík.cz se zaměřil na ulehčení situace těm, kteří se plně soustředí na pomoc postiženým obyvatelům a řízení krizové situace. Nejprve se pomoc soustředila na krizové štáby, hasiče a dobrovolníky, především v Jihomoravském kraji. Jak se situace vyvíjela, rozšířila se pomoc i na evakuované obyvatele v oblastech Jeseníku a Šumperku. Celkově Rohlík.cz pomohl na více než 20 místech ve 4 krajích, přičemž odhadovaně poskytl pomoc až 5 000 lidem.
Pomoc a závozy pokračují koordinovaně a ve spolupráci s příslušnými krizovými štáby, což zajišťuje, že pomoc dorazí tam, kde je nejvíce potřeba.
Tuzemští operátoři Vodafone, T-Mobile a O2 aktivovali svým zákazníkům neomezená data jako reakci na nedávné povodně, aby pomohli lidem v zasažených oblastech zůstat v kontaktu s rodinou a přáteli. Vodafone poskytuje neomezená data k měsíčním tarifům a 1 GB dat pro předplacené karty do čtvrteční půlnoci. T-Mobile nabízí nejen neomezená data, ale i volání po celé ČR pro všechny zákazníky, včetně těch s předplacenými kartami, s platností do úterního večera. O2 umožňuje zákazníkům s výpadky elektřiny využívat neomezená data na mobilu, přičemž se snaží obnovit provoz svých vysílačů. Každý operátor má své specifické podmínky, ale cílem je podpořit postižené povodněmi.
Zdroj: T-Mobile, Vodafone, O2, Kaufland, Tesco, Alza, Rohlik.cz, Košík.cz, Makro, dm drogerie, Globus, Billa,