Zatímco se na některých místech zdražuje, jinde dochází ke garanci nízkých cen, které stoupat dále nebudou. Zákazníci tak mají jistotu, že nakoupí za stále stejnou cenu. A neplatí to pouze pro potraviny.
I přesto, že se se zdražováním mnozí stále nesmířili, stalo se již běžným standardem. Zdá se, že je tento vývoj nezastavitelný, i když současně tempo lehce zpomalilo. V každém období si připlatíme za trochu jiné zboží, aktuálně je to například za máslo nebo jablka, jejichž cena se drží opravdu vysoko.
Poslední výraznější zdražování zapříčinilo i nárůst inflace, jak je tomu zvykem. Nyní je inflační hodnota něco málo přes 2 %, ale její vývoj je rozkolísaný, jak potvrzuje Eva Zamrazilová, viceguvernérka České národní banky.
Ustálení cen patří k cenovým strategiím, jak udržet ceny nízko po delší dobu a zabránit tak zdražování. Tento postup patří také k marketingovým taktikám společností, jak na své straně udržet zákazníky a ulehčit jim už tak těžkou dobu. Lidé tak nakoupí své oblíbené výrobky za neměnnou cenu, jež je pevně určená, a nemůže se tak stát, že druhý den zakoupí stejné zboží za cenu vyšší.
„To, jakým tempem se nejen potraviny zdražují, je do nebe volající a moc dobře si uvědomuji, že ceny stoupají neúměrně mzdám a platům. Já jako starší člověk nemám na výběr, musím vyjít s důchodem, který není nijak vysoký, proto si vážím, když obchody dokáží udržet ceny nízko. Pravděpodobně i to rozhoduje o tom, do jakého obchodu půjdu a kde zvládnu alespoň něco ušetřit,“ svěřuje se důchodkyně Marta.
Tesco patří ke společnostem, jimž na nízkých cenách záleží, čemuž odpovídá i existence programu Nízké ceny zaručeny, který funguje už více než dva roky. V rámci něj obchodní řetězec začal na nízkých hladinách udržovat ceny produktů vlastních privátních značek.
Nyní dochází k rozšíření o další stovky produktů známých značek, jako je Opavia, Nestlé, Milka, Persil, Coca-Cola nebo Pampers. Nejedná se tedy pouze o potraviny, ale i drogistické zboží. Nízké ceny Tesco zafixovalo jak pro klasické obchody, tak online nakupování.
„Tesco nabízí zákazníkům kvalitní a cenově dostupné produkty každý den. Osvědčený program Nízké ceny zaručeny nyní rozšiřujeme o více než stovky produktů těch největších značek, abychom všem zákazníkům pomáhali na každém nákupu ušetřit ještě více,“ vysvětluje Zuzana Grinčová, marketingová ředitelka ve společnosti Tesco ČR.
Výběr produktů byl velmi precizní a do programu byly zařazeny ty, které mají zákazníci nejraději nebo je nejčastěji nakupují. Transparentnost potvrzuje i fakt, že výrobky s udržitelnou nízkou cenu poznáte tak, že je u výrobku uveden nápis „Nízké ceny zaručeny“ v jasně červeném kruhu.
Tescu na jeho zákaznících záleží, a proto se nejedná o jedinou iniciativu. V červnu například snížilo ceny u produktů pro malé děti a o DPH také snížilo ceny u menstruačních potřeb vlastní značky. Stejně tak Tesco ponechalo stejnou cenu u výrobků dětské výživy, u nichž se začátkem roku zvyšovalo DPH.
„Jako matka samoživitelka počítám každou korunu, takže jsem vděčná za nízké ceny. Nejsem pak při dalším nákupu překvapená, že cena vzrostla, a vím, s čím můžu počítat. Výrazně mi to pomůže s rodinným rozpočtem,“ pochvaluje si Lucie.
O své zákazníky chtějí pečovat i další společnosti, proto ke garanci nízkých cen dochází na více místech. Důvodem není jen prevence proti zdražování, ale i snaha udržet si zákazníky a být o krok napřed před konkurencí.
Zdroj: Seznam zprávy, Česká národní banka, Kupi, Tesco, Hornbach, Alza, Primark