Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Necháte se ovlivnit osobnostmi v reklamě? Češi věří hlavně hercům, ukázal průzkum

České dráhy

Reklamy na produkty a služby by se neobešly bez známých osobností. Podle průzkumu společností Nielsen a ResSolution Group se 41 % Čechů shodne na tom, že reklamy s celebritou upoutají jejich pozornost víc než jiné reklamy, a 35 % preferuje herce. Kdo je nejoblíbenější? A proč je důležitá uvěřitelnost?

Přečtěte si také

Varování: Philips stahuje nebezpečné parní generátory. Problémy s jinými výrobky má i Pepco a Globus

Napište nám do diskuze, jestli se necháváte ovlivnit reklamami s celebritami. Českého průzkumu ohledně reklamy a celebrit se účastnilo přes 8 000 respondentů nad 15 let. Kupi požádalo o komentář specialistu z přední české PR agentury a srovnalo výsledky s červnovou studí z USA.

35 % Čechů věří hercům, mladí influencerům

Už několikátým rokem se potvrdilo, že nejoblíbenějšími osobnostmi v českých reklamách jsou herci a herečky, které preferuje 35 % respondentů. Druhé místo patří s 10 % sportovcům.

„Pokud bychom měli srovnávat herce a například sportovce, tak ten výkon a výtlak by byl – dle mého soudu – dost podobný. Nicméně samozřejmě ona profese dále determinuje cílovou skupinu. Sportovec bude logicky zasahovat mladší segment, herci, kteří hrají například v TV seriálech, pak zase starší publikum,“ komentuje výsledky pro Kupi Jan Řezáč z PR agentury FYI Prague.

Podle průzkumu jsou nejoblíbenější televizní spoty a internetové video reklamy. Preferuje je 44 % lidí a nejvíce pak zákazníci ve věku 45–54 let. Až daleko za profesionálními spoty jsou doporučení influencerů na sociálních sítích, ovšem pokud se zaměříme pouze na cílovou skupinu 15–24 let, tam je situace jiná. U 28 % mladých vedou právě propagace influencerů na Instagramu, TikToku nebo YouTube.

„Je to celé o uvěřitelnosti, o transparentnosti influencera a také o jeho pověsti. Je široká řada influencerů, kteří jsou již pověstní tím, že berou doslova všechno a jde jim čistě o profit,“ zdůrazňuje Řezáč. Těm pak lidé nevěří.

ResSOLUTION Group

Nejoblíbenější herec a modelka v reklamě

V televizních, rádiových nebo internetových spotech vystupuje řada českých osobností. Mezi nimi i cenami ověnčení herci.

Podle zmiňovaného průzkumu byl absolutně nejoblíbenější Ivan Trojan, který zvítězil na plné čáře. V historii výzkumu „nejlepší herec v reklamě“ vyhrál už popáté, zabodoval svou dlouhodobou vtipnou reklamní kampaní pro České dráhy. Trojan je známý tím, že si spolupráce pečlivě vybírá a na scénáři scének se sám podílí. „Pak jsou zde na opačné straně tací, kteří si značky, se kterými spolupracují, pečlivě vybírají, posuzují jejich afinitu vůči vlastní osobě. Tento druhý případ je samozřejmě mnohem efektivnější pro produkt samotný,“ vysvětluje Řezáč.

Na druhém místě skončila Taťána Kuchařová – a to i přesto, že obecně modelky nepatří mezi nejpreferovanější typ celebrit účinkujících v reklamách. Třetí místo obsadil Tomáš Jeřábek paradoxně za roli „toho špatného“ ve spotech Air Bank. V nich už se ke smutku diváků po změně konceptu reklam neobjevuje, zůstává zde pouze herec Tomáš Měcháček.

Mezi další celebrity, které se často objevují v reklamách, patří Marek Vašut, Iva Kubelková, Lucie Vondráčková, Bolek Polívka, Jiří Macháček, Martin Dejdar nebo Simona Krainová.

VIDEO: Ivan Trojan v nové sérii spotů pro České dráhy

Někteří lidé reklamy s celebritami nesnesou

Pokud je v televizní či jiné reklamě známá osobnost, upoutá moji pozornost víc než jiné reklamy – tento postoj zastává 41 % oslovených českých respondentů. Ovšem najdou se i tací, kteří celebrity v reklamě nesnesou. Těch je podle průzkumu 6 %.

Redakce Kupi se vás před časem zeptala na Facebooku, co si o reklamách s celebritami myslíte, a převládaly překvapivě právě negativní reakce.

„Nikdy nedám na reklamy a se známými lidmi už vůbec. Spíš mě to odpuzuje,“ píše Oldřiška.

„Ne!!!!! Je to katastrofa čemu se propůjčují!!!! Prachy!!!!!!“ píše Lenka.

„Nakupuji to, co potřebuji já. Na reklamy se i tak ráda podívám, některé jsou i zábavné. No, kdo nic nedělá, nic nepokazí,“ vyjádřila se jako jedna z mála pozitivně Zdeňka.

„Odrazuje mě každá reklama, páč je od slova KLAMAT,“ myslí si Eva.

„Momentálně si myslím, že řetězce v ČR zkouší, co lidé vydrží. Může se ale stát, že krachnou, jak dostane český človíček kapku rozumu,“ píše Karel.

Jak funguje psychologie reklamy s celebritou?

Podle studie výzkumníků z Whartonu má schopnost celebrit přesvědčovat kořeny v evoluci a biologii. Lidé i primáti následují vysoce postavené a prestižní jedince ve své skupině tím, že se přizpůsobují jejich názoru a kopírují jejich rozhodnutí. Ze studie vyplynula dvě zásadní zjištění.

Prvním bylo, že lidé si častěji vybírají výrobky, které jsou podporovány celebritou, než výrobky, které celebritou nejsou podpořeny a rozhodují se rychleji. Divákům se při výběru výrobku, který byl propagován celebritou, méně rozšiřovaly zorničky, což svědčí o tom, že strávili méně času zvažováním své volby a byli si svým rozhodnutím jistější.

Druhým zjištěním bylo, že diváci věnovali více pozornosti produktu, když ve spotu nebyla celebrita. Když v reklamě byla známá osobnost, diváci častěji sledovali její tvář na úkor produktu. Ovšem podle odborníků to nevadí. „Ukázalo se, že i když se diváci na produkt tolik nedívají, celebrita stále budí důvěru spotřebitelů,“ uvedla Elizabeth Johnsonová, ředitelka Wharton Neuroscience Initiative.

Napište nám do diskuze, jestli vás celebrity přesvědčují k nákupu produktů nebo služeb, nebo jestli jste vůči tomuto způsobu marketingu odolní.

Zdroje: Kupi, Nielsen, Mediaguru, MAM, Screenvoice, FYI Prague