To, že se v obchodech krade, není žádnou novinkou ani překvapením. Udivující jsou ale některé ukradené položky, jsou totiž mnohdy vyloženě bizarní. Co láká zloděje?
I přesto, že mají obchody zavedené efektní bezpečnostní opatření, dochází ke krádežím. Zloději jsou schopni obejít ochranku, kamery i čipy, které mají loupežím zabránit. Metody, jež dnes používají, jsou vychytralé a bohužel v mnoha případech projdou.
Eliška Froschová Stehlíková za společnosti Lidl připojuje komentář: „Krádeže v našich prodejnách čas od času zaznamenáváme, ve většině případů jde o drobné krádeže. Naše společnost velmi dbá na bezpečnost svých prodejen, a proto jsou všechny zabezpečené v maximální možné míře. Tím pádem se nám daří množství krádeží eliminovat. Využíváme přitom nejen techniku, ale také pracovníky ostrahy. Přítomnost pracovníků ostrahy působí preventivně a samozřejmě také zajišťuje bezpečnost zákazníků i zaměstnanců prodejny.”
Lidská fantazie nezná mezí, takže dnes existují promyšlené způsoby, které zloději využívají pro loupeže v obchodech. Mezi nejpoužívanější triky patří markování pouze levných položek na samoobslužných pokladnách, výměny čárových kódů na zboží, schovávání zboží ve vlastní tašce či kočárku, zabavení ochranky nebo manipulace se slevami. Některá podvodná jednání jde snadno prokouknout, jiná jsou velmi promyšlená a těžko odhalitelná.
„My vnímáme, že způsob krádeží je pořád prakticky totožný. Ale pro zajímavost máme zkušenost s novým typem podvodu – podvodník si zboží namarkuje s etiketou nějaké levné zeleniny a k této úhradě poté využije samoobslužnou pokladnu (toto byla například i challenge z jedné sociální sítě),“ komentuje pro Kupi Jakub Alfar, Area Manager SSI Group.
Za pozornost rozhodně stojí fakt, že se nekradou pouze očekávané položky, jako jsou potraviny, oblečení nebo kosmetika. „V hledáčku bývá drahé ošacení a obuv, elektronika, drogistické zboží, alkohol a případně cigarety. V závěru to lze jednoduše specifikovat, jelikož se jedná o zboží, které lze snadno prodat,” dodává Jakub Alfar. V seznamu ale najdeme i bizarní věci, které byste možná ani nečekali.
Jak se říká, zoufalé situace si žádají zoufalé činy. Nejen občané, kteří se nachází v tíživé finanční situaci, si chtějí přilepšit a ušetřit. Proto ze sekce ovoce/zelenina a pečiva mizí celé role sáčků a není se čemu divit, že si občas zákazníci nemají do čeho dát potraviny.
„Poměrně často se mi při nakupování stává, že nemohu najít ani jeden sáček a nacházím jen prázdné ruličky. Zpočátku jsem si myslela, že důvodem je personál, který nestíhá a sáčky nedoplnil. Pak jsem ale byla svědkem toho, jak měla jiná zákaznice ve svém košíku celou roli s pytlíky. Neřešila jsem to, ale pak mi došlo, že se může jednat o nenápadnou malou krádež. Moc tomu nerozumím, protože takové pytlíky si přece člověk může koupit za pár korun, ale zase danou osobu neznám, tak nevím, co je pravou příčinou,“ komentuje zákaznice Pavla.
Intimní potřeby jsou často v hledáčku zlodějů, důvodem ale z velké části není ušetření, ale stud. Pro některé osoby je příjemnější tyto věci ukrást než přiznat jejich koupi. I z toho důvodu najdete pomůcky pro milostný život u pokladen, kde jsou více na očích a jejich loupež není tak jednoduchá.
Pravdou je, že ženské potřeby jsou pro ženy nutností a zároveň jsou dle názoru některých z nich drahé. Není tedy volbou žen, zda si pomůcky koupí, nebo ne, jelikož je opravdu nutně potřebují k běžnému životu. Některé evropské země řeší větší dostupnost těchto pomůcek, jako například Skotsko, které již od roku 2020 schválilo zákon o poskytování tamponů a vložek zdarma. V Česku se také objevují snahy o zpřístupnění těchto potřeb pro ženy, proto například Tesco zavedlo pro své zaměstnankyně potřeby zdarma na toaletách.
Nabízí se otázka, z jakého důvodu by někdo kradl košík či vozík na nákup? Na to vám nejspíš neodpovíme, ale zaměstnankyně jistého obchodního řetězce tuto skutečnost potvrzuje: „Doopravdy se nám ztrácí z obchodu košíky. Jedná se jen o pár kusů, ale jejich počet se opravdu snižuje.”
U potravin na váhu se nejedná plně o krádež, ale spíše o ušetření peněz, získání tzv. osobní slevy, nikoliv ale od obchodu. Zákazníci toto využívají nebo v minulosti využívali u dražších potravin, jako jsou například oříšky. Při vážení lehce nadzvedli pytlík, aby snížili váhu, a tím i cenu. Nevšímali si toho pokladní ani ostatní zaměstnanci. Někteří obchodníci problém vyřešili přesunutím váhy z veřejného prostoru obchodu na pokladny.
Zdroje: e15, Tesco, Kupi