Firma Mironet, která se po zániku samostatného e-shopu CZC začala označovat za dvojku na českém trhu s elektronikou, podala žalobu na polského giganta, online tržiště Allegro. Důvodem je nekalé soutěžní jednání související s kopírováním a kradením reklamních sloganů. Ještě nedávno přitom oba prodejci drželi pospolu.
Pokud jste na e-shopu Mironetu v posledních letech nakupovali nebo procházeli zboží, pak vám možná neunikly reklamní slogany, které obchodník již čtvrtým rokem v rámci svých stránek i marketingových aktivit používá. Jedná se o zažité fráze jako: „Když počítače, tak Mironet“, „Když mobily, tak Mironet“, „Když hračky, tak Mironet“ aneb „Když něco, tak Mironet“.
A právě podobně znějící slogany začalo na českém e-commerce trhu ve svých reklamách používat i online tržiště Allegro. Konkrétně se od jara letošního roku na sociálních sítích i ve videích objevovaly a objevují věty typu: „Když psí vychytávky, tak Allegro“, „Když návrat do školy za nejlepší ceny, tak Allegro“ a mnoho podobných.
Podle Mironetu lze takové jednání označit za faktické kopírování reklamní kampaně. Proto již před několika měsíci firma společnost Allegro vyzvala, aby své slogany stáhla a dále je nepoužívala. K tomu ovšem nedošlo a pod hlavičkou konkurenčního oranžového e-shopu se objevují i v současné době.
„Mironet proto neměl jinou možnost než podat na Allegro žalobu na ochranu před jeho nekalým soutěžním jednáním. Nejnovější kampaň Allegra i přes podanou žalobu aktuálně graduje zejména na sociálních sítích,“ zdůvodnil razantní krok Robert Novotný, zakladatel a generální ředitel Mironetu.
Novotný tím mimo jiné ve svém vyjádření narážel na fakt, že firma takový podraz vnímá zvlášť citlivě, neboť se loni Allegra mediálně zastala při neférové kampani ze strany Alzy, která využila nejisté situace prodejců Mall.cz a CZC.cz a jejich zákazníkům nabízela vyřízení reklamací.
Za konkurenčním útokem namířeným proti Mironetu může prý stát i skutečnost, že firma odmítla návrh polského Allegra na partnerskou spolupráci. „Na přelomu let 2023 a 2024 bylo Mironetu Allegrem nabídnuto, aby vstoupil na tržiště Allegro. Když jsme nabízené podmínky odmítli, objevila se kampaň ‚Když něco, tak Allegro‘. Nerozumím, proč společnost s takovými prostředky má potřebu zneužívat právě reklamní kampaň, která je spojena s identitou naší společnosti,“ uvedl Novotný.
A co na celou situaci samo Allegro? „S těmito obviněními nesouhlasíme, celá věc je nyní v řešení u našich právníků," uvedl stroze na dotaz médií mluvčí skupiny Marcin Gruzska.
V podobném duchu se v první čtvrtině letošního roku nesl sport řetězců Lidl a Tesco ve Velké Británii. Německé společnosti se nelíbilo, že Tesco k označení zlevněných produktů „Clubcard cena“ používá žluté kolo na modrém pozadí (které svým vzhledem i barvami velmi nápadně připomínalo logo Lidlu samotné) a že tímto těží z povědomí nízkých a výhodných cen, jaké mají zákazníci zafixované právě ve spojení s Lidlem.
Britský odvolávací soud nakonec rozhodl ve prospěch společnosti Lidl a Tesco bylo nuceno štítky na území Velké Británie změnit, což řetězec přišlo na 8 milionů liber.
Zdroje: Mironet, Lupa, e15, BBC