Stačí chvilka nepozornosti nebo zmatku v davu a malé dítě se vám snadno ztratí z očí. Pokud se tak stane v prodejně, hypermarketu nebo obchodním centru, je dobré jednat rychle a s rozvahou. Jak se nejlépe zachovat a koho požádat o pomoc? A co dělat, pokud naopak najdete zatoulané dítko vy?
Podle společnosti SSI Group, která zajišťuje ostrahu v mnoha obchodních centrech po celé České republice, dochází k hledání dětí poměrně často, případů přibývá hlavně o prázdninách. Ve většině situací se zaběhlé děti velmi rychle najdou. I přesto je dobré zachovat chladnou hlavu a postupovat racionálně, přesto rychle.
Jako první se doporučuje dobře rozhlédnout po svém okolí a volat na dítě jménem. Pokud vám zmizelo z očí v prodejně, je pravděpodobné, že v ní stále je. Následně je nejlepší se co nejdříve obrátit na prodavače, personál nebo pracovníky informačního stánku, kteří vám pomohou dítě vyhlásit.
„Pokud se dítě ztratí v nákupním centru, rodiče by měli neprodleně informovat pracovníka na informacích, na pokladně nebo ostrahu, prostřednictvím kterých se tato informace rozšíří co nejrychleji mezi ostatní návštěvníky a zaměstnance centra. Chybou by bylo sami zmateně pobíhat mezi regály,“ radí občanům například Městská policie Zlín.
Budou se vás ptát především na popis dítěte, jeho věk, oblečení a poslední místo, kde bylo spatřeno, případně na to, zda má u sebe mobilní telefon a umí ho používat, nebo zda máte domluvené nějaké místo setkání. Nezapomeňte si rovněž s pracovníky vyměnit telefonní číslo či jiné kontaktní údaje na sebe.
Vyhlášení mikrofonem na prodejně nebo v obchodním centru nepomohlo? Zavolat v této chvíli samozřejmě můžete i na policii, případně o takové ohlášení požádat pracovníky ostrahy nebo informací nákupního centra.
„Pokud se totiž hledané dítě do pravidly určeného času nenajde, voláme na pomoc policii. S hlášením na linku 158 nebo nejbližší policejní služebnu není dobré otálet. Počítá se každá minuta,“ uvedl Daniel Knápek z SSI Group. Před příjezdem policistů si připravte doklady (své i dítěte), které po vás budou vyžadovány.
Setkat se při nákupech můžeme i s opačnou situací, kdy dítě bez rodičů najdeme. V takovém případě je nejlepší s ním promluvit (pokud to jeho věk či stav dovoluje) a pokusit se ho uklidnit. Následně dát vědět pracovníkům obchodu, případně zavolat policii.
„Není nic jednoduššího, zejména, pokud dítě nekomunikuje, tak klidně hned zavolat policii,“ doporučil pro Kupi Jakub Halfar, Area Manager SSI Group, a dále dodal: „Pokud to situace umožňuje a dítě komunikuje, tak pak – zeptat se na jméno a s kým přišlo (maminka, tatínek, babička, …), pak případně požádat nejprve pokladní v obchodní jednotce – pokud mají rozhlas, mohou jako první zkusit vyhlásit tam – popřípadě se obrátit na infostánek nebo klidně hned volat policii.“
Není-li to navíc nutné a personál obchodu o ztraceném dítku již ví, je dobré zůstat s ním na místě a nikam jej neodvádět. Mnohé děti jsou naučené, že nemají s cizími lidmi nikam chodit a mohli bychom je ještě více rozrušit. Navíc je možné, že se rodiče nebo kdokoliv z hledajících bude na dané místo vracet.
Zdroje: SSI Group, Městská policie Zlín