Brašnářství Tlustý a spol. a řetězec Okay elektro se ocitly v centru pozornosti kvůli kontroverzním taktikám. Obě společnosti čelí kritice a možným sankcím kvůli praktikám, které vyvolaly nejen zájem médií, ale i rozhořčení zákazníků.
Brašnářství Tlustý a spol. nedávno vyvolalo bouři emocí svým příspěvkem na sociálních sítích, kde vyzvalo zákazníky k okamžitému nákupu, aby se vyhnulo insolvenci. Firma tvrdila, že je na pokraji krachu, což vedlo mnohé klienty k rychlým objednávkám.
Avšak záhy se ukázalo, že situace nebyla tak kritická, jak byla prezentována. „Je to kritické. Máme nyní pár dnů, než na nás dopadne damoklův meč, obstavení účtů. Insolvence. Konec,“ uvedla firma ve svém prohlášení, které později zmírnila.
Podle Eduardy Hekšové, ředitelky spotřebitelské organizace dTest, by se mohlo jednat o nekalou obchodní praktiku, pokud byla tvrzení o krachu skutečně nepravdivá. Spotřebitelé, kteří se cítí podvedeni, mají právo odstoupit od smlouvy a žádat vrácení peněz. Tento případ není ojedinělý, ale ukazuje na sílu emocí v marketingu a jejich možné důsledky.
Řetězec s elektronikou Okay nedávno vyvolal rozruch svou kampaní, která naznačovala uzavření všech prodejen. Zákazníci byli zmateni, což vedlo ke spekulacím o finančních problémech firmy. Společnost však uvedla, že šlo o běžný marketingový tah, který provozuje již více než deset let.
Marketingový ředitel Okay Jan Vyletěl pro redakci Kupi uvedl: „Jedná se o marketingovou kampaň, kterou realizujeme již více než 10 let. Pokud někdo z názvu akce usoudil, že prodejny neotevřeme, nebudeme to komentovat.“
Jak redakci Kupi potvrdil tiskový mluvčí ČOI František Kotrba, kampaň vyvolala vlnu stížností na Českou obchodní inspekci (ČOI), která případ vyšetřuje. „Česká obchodní inspekce obdržela v závěru června tři podněty, týkající se této problematiky. Po vyhodnocení těchto podnětů, směřujících do oblasti regulace reklamy, jsme je v souladu s ust. § 23e zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, postoupili příslušným krajským živnostenským úřadům Jihomoravského a Ústeckého kraje.“
Oba tyto případy ukazují, jak tenká je hranice mezi kreativním marketingem a klamavými praktikami. Zákazníci se rychle zlobí, pokud mají pocit, že byli záměrně klamáni. Důvěra ve značku je křehká a její obnova může být obtížná.
Zdroj: dTest, Kupi