Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

E-shopy pod drobnohledem: ČOI zjistila porušení předpisů téměř u 90 % kontrol. Problémy s reklamací i nekalé praktiky

Dillxr / Shutterstock.com

Česká obchodní inspekce ve druhém čtvrtletí roku 2024 odhalila závažné nedostatky ve většině kontrolovaných internetových obchodů. Přinášíme vám přehled, čeho se e-shopy nejčastěji dopouštěly.

Přečtěte si také

Pečené grepy: Čtyři variace nejen pro gurmány, které se skvěle hodí třeba k pečenému masu

Co odhalila ČOI při kontrolách e-shopů?

Česká obchodní inspekce (ČOI) ve druhém čtvrtletí roku 2024 pokračovala v kontrolách internetových obchodů, které přinesly alarmující výsledky. Z celkem 194 realizovaných kontrol odhalila porušení právních předpisů u 169 případů, tedy 87,11 procenta. To je přitom značné zhoršení oproti prvnímu čtvrtletí roku, kdy se na porušení předpisů přišlo v 78,48 % kontrol.

Jak internetové obchody porušují zákon o ochraně spotřebitele?

Reklamační procesy

ČOI zaznamenala v 84 případech porušení § 13 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, který ukládá povinnost informovat spotřebitele o podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění. Mnoho obchodů neposkytovalo spotřebitelům dostatečné informace o tom, jak reklamaci uplatnit a kde je možné ji řešit.

Nekalé obchodní praktiky

Dalším častým problémem byly nekalé obchodní praktiky, které manipulují se zákazníkem. V 62 případech šlo o klamavé konání vůči spotřebitelům, například poskytování nepravdivých informací o výrobcích nebo službách. V 11 případech obchodníci opomněli poskytnout podstatné informace nebo je záměrně zatajili či poskytli nesrozumitelně.

ČOI také zjistila, že devět obchodů neposkytovalo spotřebitelům informaci o tom, zda zveřejněné recenze pocházejí od skutečných zákazníků a jak recenze vůbec zajišťuje. V 53 případech pak obchodníci neinformovali spotřebitele o možnostech mimosoudního narovnání sporů.

William Potter / Shutterstock.com

Jak e-shopy porušují občanský zákoník?

Česká obchodní inspekce zaznamenala také porušení zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku. Nejčastěji šlo o nesdělení podmínek pro odstoupení od smlouvy a neposkytnutí znění smlouvy a všeobecných podmínek v textové podobě. Tyto nedostatky byly zjištěny v 65 případech.

Na některých e-shopech také chybělo tlačítko typu „objednávka zavazující k platbě“. Nebyla tak splněna povinnost dát spotřebiteli jasně na vědomí, že se zavazuje k zaplacení, a to v 51 případech.

Jaká je výše udělených pokut?

Na základě zjištěných porušení právních předpisů udělila ČOI ve druhém čtvrtletí celkem 263 pokut v hodnotě 3 428 500 Kč. Tyto pokuty reflektují závažnost a četnost prohřešků internetových obchodů.

Zdroj: Česká obchodní inspekce