Přemýšlíte, že byste si taky pořídili elektrické auto? Třeba i ojeté? Je vysoce ekologické při jízdě po městě, nové modely mají dojezd i stovky kilometrů a ceny těchto vozů padají na zajímavé úrovně. Nová studie ukázala, že jen 2 % moderních elektromobilů potřebuje výměnu akumulátoru.
Napište nám do diskuze, jestli byste si pořídili ojetý elektromobil a proč. Studie společnosti Recurrent Auto, publikovaná v polovině roku 2024, zahrnula do svého výzkumu více než 20 tisíc elektromobilů různého stáří. Co se týče značek, nechybí zde vozy oblíbené také v České republice od Ford, Hyundai, BMW nebo Tesla.
Studie ukázala, že s věkem vozidla, respektive s jeho datem výroby, roste pravděpodobnost výměny baterie. Elektromobily, které přišly na svět před rokem 2011, potřebovaly výměnu akumulátoru ve 30 % případů, zatímco moderní elektroauta vyrobená po roce 2016 pouze v 2 % případů.
Nízká poruchovost baterií se stále snižuje s tím, jak se vyvíjejí technologie v automobilovém průmyslu a přichází se na efektivní zlepšení. Není překvapením, že nejvyšší počet výměn baterií výzkumníci zaznamenali u vozů z úplně první generace elektromobilů, které jsou nyní až 14 let staré. V takovém případě je lithium-iontová zásobárna elektrické energie často důvodem potíží a její výměna může dosahovat až 50 % celkové ceny automobilu.
Elektromobily nejsou na trhu dostatečně dlouho na to, aby odborníci mohli přesně posoudit jejich dlouhodobou degradaci v horizontu více než 20 let.
Ovšem z ostatních zařízení, která používají akumulátory, víme, že jejich kapacita a výkon s časem vždy klesá. Jde tedy jen o to, jak rychlá tato degradace bude. U starších elektromobilů s výrobou okolo roku 2015 mohlo docházet k ročnímu úbytku dojezdové vzdálenosti i o 10 km (maximální dojezd býval cca 150–200 km).
Moderní modely, jako jsou Nissan LEAF nebo Tesla Model S, nám však dávají představu o dlouhověkosti baterií, protože jen málo z nich bylo vyměněno po skončení 8leté záruky. Pro novější modely od roku 2016 klesla míra výměny baterie dokonce pod 1 %. U většiny nových elektromobilů se na výměny baterií vztahuje záruka, s výjimkou nehod či poškození. Vývoj technologií tedy opravdu naznačuje, že baterie elektromobilů mají delší životnost, než se původně předpokládalo.
Například podle českého uznávaného serveru pro automobilisty Portál řidiče už vychází domácí opotřebení a nutnost investice do auta u elektromobilů stejně jako u aut se spalovacími motory.
Průměrné 17–18 let staré auto se spalovacím motorem bude na konci své životnosti. V tu chvíli bude mít za sebou zhruba 200 tisíc kilometrů. Bude ho čekat (nebo už ji má za sebou) výměna turba, u dieselu vstřikovačů, EGR ventilu, dvouhmoty, DSG automat bude vyžadovat výměnu spojek.
Elektromobil se stejnou porcí nájezdu bude mít akumulátor s kapacitou 70 až 80 %. To znamená, že namísto 400 kilometrů na jedno nabití bude schopen ujet třeba 300 kilometrů. Motor bude s velkou pravděpodobností stále v pořádku a krom spotřebních dílů a dílů podvozku není, co by se na elektrickém autě mohlo pokazit.
Zdroje: Kupi, Recurrent, Portál řidiče, Autojournal.cz