Letošní vlny veder opět zamávaly s nabídkou chladicích spotřebičů a mnohé obchody se potýkají s nedostatkem skladových zásob. A zatímco meteorologové hlásí přicházející horký srpen, prodejci elektra potom výpadky u některých oblíbených značek ventilátorů či mobilních klimatizací. Letos navíc dává řada zákazníků přednost tzv. ochlazovačům, které nabízí skvělý poměr mezi cenou a výkonem a z pultů mizí rychlostí blesku. Dají se aktuálně ještě větráky a klimatizace sehnat?
Léto se jako vždy nese ve znamení rostoucí poptávky po spotřebičích, které doma nebo na pracovišti dokážou ochladit vzduch a přinést tak částečnou úlevu od vysokých teplot. A stejně jako každý rok, i letos vzali Češi sklady elekter útokem. Další vlny veder nás přitom ještě čekají i v druhé polovině prázdnin. Zeptali jsme se proto některých velkých prodejců na trhu, jak to aktuálně s jejich nabídkou ventilátorů a klimatizací vypadá a zda jsou stále dostupné i modely v rozumné cenové hladině.
Velký zájem potvrdily třeba prodejny PLANEO, zejména co se spotřebičů známých značek týče. „Zaznamenali jsme nárůst poptávky dotčených kategorií v řádu desítek procent. (...) Například mobilní klimatizace od značky Sencor jsou téměř vyprodané,“ sdělil pro Kupi Dominik Dolejš, marketingový ředitel PLANEO s tím, že z nabídky se nicméně stále dají vybírat cenově dostupné a kvalitní modely od jiných značek.
„I přes vysokou poptávku PLANEO stále nabízí širokou škálu chladicích zařízení. Zákazníci si tak mohou vybrat podle svých potřeb a finančních možností, i když ne všechny oblíbené značky jsou kvůli mimořádné poptávce zákazníků momentálně dostupné,“ přiblížil dále pro Kupi Dolejš. Ten také prozradil, že nejvíce se aktuálně prodávají mobilní klimatizace, jejichž ceny se pohybují kolem 6–7 tisíc korun.
Zájem o klimatizace hlásili podle ČTK mimo jiné i internetoví prodejci Allegro.cz a Mall.cz: „Můžeme potvrdit nebývale silnou sezonu, pokud jde o prodej klimatizací (...). Vysoká poptávka je pravděpodobně způsobena vysokými teplotami, zejména když se střídá mnoho horkých dnů za sebou, a předpokládáme, že vliv budou mít i stabilní ceny elektřiny.“
Výrazný nárůst počtu zákazníků shánějících klimatizace, větráky či ochlazovače potvrzuje rovněž maloobchodní prodejce elektroniky Datart. „V posledních týdnech vzali lidé segment chlazení útokem a některé produkty tak mohou být na trhu dočasně nedostupné. V Datartu jsme se však na zvýšený zájem připravili, a tak většinu produktů v kategoriích klimatizací, větráků a ochlazovačů z naší nabídky máme stále skladem nebo je průběžně doplňujeme,“ přiblížila pro Kupi Petra Psotková, tisková mluvčí Datartu.
Prodejní data navíc odhalují zajímavý trend. Vedle klimatizací a větráků se z rostoucí popularity těší poslední době i zmíněné ochlazovače, které pracují na principu odpařování studené vody za pomoci proudění vzduchu. Na rozdíl od běžných ventilátorů však vzduch nejen víří, ale i snižují jeho teplotu. Oproti klimatizacím zase lákají nižšími cenami.
Podle Datartu se zájem o ochlazovače během loňské sezóny téměř vyrovnal poptávce po přenosných klimatizacích „Ochlazovače nedosahují výkonu ani komfortu přenosných klimatizací, ale jsou poměrně účinné a mnoho zákazníků je proto volí jako ekonomičtější variantu,“ přiblížil v tiskové zprávě Pavel Janů, produktový manažer Datartu.
Cena ochlazovačů se na trhu pohybuje nejčastěji kolem 2–4 tisíc korun, dají se ale sehnat i menší stolní modely za pár stovek.
Oblíbené jsou rovněž různé multifunkční spotřebiče, které například vzduch spolu s ochlazováním i zvlhčují nebo čistí, případně na zimu nabízí funkci proudění horkého vzduchu a umožňují tak celoroční využití.
Zdroje: Datart, Planeo, ČTK, Kupi