Supermarkety po celém světě přicházejí s inovativními technologiemi, které zlepšují nakupování a přinášejí zákazníkům větší pohodlí. Od skenerů zralosti ovoce přes mlžicí systémy až po robotickou asistenci – zahraniční obchody ukazují, jak by mohl vypadat nákupní zážitek budoucnosti. Některé z těchto vychytávek už známe i u nás, jiné na své zavedení v českých supermarketech teprve čekají. Pojďme si představit ty nejzajímavější.
Čerstvost a kvalita potravin jsou pro zákazníky v supermarketech klíčové. Proto se ve spoustě z nich začaly instalovat inovativní mlžicí systémy, díky nimž potraviny zůstanou déle čerstvé. Především ovoce a zelenina navíc vypadají díky orosení lépe a zákazníky lákají ke koupi.
Systém pomocí trysek rosí vystavené produkty v pravidelných intervalech. Kromě delší čerstvosti a lepšího vzhledu je velká výhoda i v omezení odpadu – potraviny totiž mohou být nabízeny déle. S touto inovací se můžete setkat například ve Španělsku nebo USA, výjimečně i v Česku, ale rozhodně to není pravidlem.
V zemi vycházejícího slunce nejsou roboti ničím neobvyklým a nahrazují stále více profesí. Také řetězec FamilyMart v posledních letech představil roboty, kteří mají ulehčit práci zaměstnancům supermarketu. Fungují jako doplňovači nápojů v lahvích a plechovkách. Japonský řetězec tímto krokem nejen zvyšuje efektivitu svého provozu, ale také ukazuje, jak moderní technologie mohou transformovat maloobchodní prostředí.
Pokud jezdíte na nákupy do Německa či dalších evropských zemí, možná už jste si všimli strojů na vymačkání pomerančového džusu. Jednoduše si vyberete velikost lahvičky, kterou umístíte pod přístroj. Pak už jen stačí stisknout páku a držet, dokud lahev nenaplníte. Pomeranče k vymačkaní jsou pro vás ve stroji připravené, je to tedy opravdu snadné. Je pravdou, že podobný stroj na čerstvou šťávu máme už i u nás v Česku ve vybraných prodejnách řetězce Globus. V zahraničí ho však najdete v mnoha obchodech, a to často i menších a lokálních.
Podobně jako pomerančové džusy v Německu fungují i oříškové přístroje ve Spojených státech. V americkém řetězci Whole Foods můžete narazit na sekci s několika automaty plnými oříšků. Najdete v nich klasické arašídy, mandle, ale také ochucené oříšky s medem nebo čokoládou. Po výběru příchutě si jen vezmete nádobu a stisknete tlačítko. Vmžiku máte vyrobené čerstvé oříškové máslo a nabrat si můžete, kolik jen chcete, cena se odvíjí od váhy, ne velikosti nádoby. Máslo je navíc zcela přírodní a zdravější než klasické kupované varianty.
V Jižní Koreji jsou na některých stanicích metra virtuální regály, kde si zákazníci mohou pomocí svého telefonu objednat potraviny, které jim budou následně doručeny domů. Při čekání na metro si lidé skenují kódy a vybírají zboží, jež na ně po práci bude čekat doma. Virtuální regály jsou navrženy tak, aby vypadaly jako skutečné obchody, což zákazníkům umožňuje snadno najít a vybrat si své oblíbené produkty.
V několika evropských obchodech se nedávno objevily skenery, které dokážou rozpoznat zralost ovoce. Technologie, kterou vyvinula společnost OneThird, zatím funguje pouze na avokáda, ale odborníci pracují na tom, aby skenery brzy dokázaly rozpoznat i zralé mango, meloun nebo kiwi. Tato technologie je prozatím dostupná pouze v Nizozemsku, Švýcarsku a Španělsku. V České republice si na ni pravděpodobně ještě nějaký ten pátek počkáme.
Zdroj: Kupi.cz