Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Zpožděné lety: Víte, na co máte nárok?

tativophotos / Shutterstock.com

Při cestování letadlem se často setkáte se zpožděním, které vám může způsobit nemalé komplikace. Máte však právo na kompenzace, které vám mohou usnadnit čekání a vyrovnat ztracený čas. Jaká jsou vaše práva a jak o ně zažádat? Přečtěte si náš článek a zjistěte, na co máte nárok podle evropského nařízení.

Přečtěte si také

Žebříček produktů, které se nevyplatí kupovat, pokud nejsou ve slevě

Kdy vzniká nárok na kompenzace při zpoždění letu

Ne každé zpoždění letu automaticky znamená nárok na kompenzaci. Podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 máte nárok na kompenzace v následujících případech:

1. Let začíná nebo končí v členské zemi EU: Kompenzace se vztahuje na lety, které začínají v EU nebo končí v EU a jsou operovány evropskou leteckou společností. 

  • Členské státy zahrnují všech 27 zemí Evropské unie, mezi nimiž jsou i zámořské regiony jako Guadeloupe, Francouzská Guyana, Martinik, Réunion, Mayotte, Svatý Martin a ostrovy Azory, Madeira a Kanárské ostrovy. Zároveň k členským státům patří také Norsko, Švýcarsko a Island.

2. Délka zpoždění: Nárok na kompenzaci vzniká při:

  • Zpoždění 2 hodin u letů do 1 500 km
  • Zpoždění 3 hodin u letů od 1 500 km do 3 500 km.
  • Zpoždění 4 hodin u letů nad 3 500 km.

U finančních náhrad platí pravidlo, že zpoždění musí přesáhnout tři hodiny na cílovém letišti.

Na co mám nárok při zpoždění letu

Občerstvení a komunikace 

V případě zpoždění delšího než 2 hodiny máte nárok na občerstvení úměrné době čekání a na dva telefonické hovory či e-maily zdarma. Letecké společnosti obvykle poskytují vouchery na občerstvení

Ubytování a transfer 

Pokud zpoždění přesáhne noc, máte nárok na bezplatné ubytování v hotelu včetně transferu. V případě, že si musíte ubytování zařídit sami, uschovejte si účtenky pro pozdější proplacení.

Finanční odškodnění

Pokud je let zpožděn o více než 3 hodiny, máte nárok na finanční kompenzaci až do výše 600 EUR, v závislosti na délce letu:

  • 250 EUR pro lety do 1 500 km.
  • 400 EUR pro lety od 1 500 km do 3 500 km.
  • 600 EUR pro lety nad 3 500 km.

Tisková mluvčí Kateřina Pavlíková ze společnosti Čedok k tématu pro Kupi řekla: „Pokud nás dopravce na výraznější zpoždění našeho letu předem upozorní, klienty informujeme prostřednictvím delegátů nebo formou SMS. Doporučujeme všem cestujícím, ať už letí na dovolenou s cestovní kanceláří nebo na vlastní pěst, sledovat odletové informace na letištích a poslouchat hlášení a v případě, že se jich dotkne zpoždění, aby byli také trpěliví. Letecké společnosti dělají maximum, aby dostaly své cestující co nejdříve do cílové destinace. Ohledně případné kompenzace u delších zpoždění se mohou turisté obracet na dopravce.“ Dále dodala, že záleží na tom, jaký důvod zpoždění byl; pokud je to např. počasí nebo vyšší moc, tak nárok na kompenzaci nevzniká.

Frau aus UA / Shutterstock.com

Jak zažádat o finanční kompenzaci při zpoždění letu

O finanční kompenzaci můžete žádat sami nebo prostřednictvím specializovaných agentur. Pokud se rozhodnete postupovat samostatně, budete potřebovat:

  • Elektronickou letenku - potvrzení o koupi letenky nebo zájezdu.
  • Palubní vstupenku - doklad o tom, že jste byli na letu.
  • Potvrzení o zpožděném letu - může to být oficiální potvrzení od letecké společnosti, fotografie příletové tabule nebo printscreen z webu jako Flightradar24.

Poté vyplňte žádost o kompenzaci na webu letecké společnosti nebo zašlete e-mail s požadavkem na kompenzaci dle nařízení (ES) č. 261/2004. Uveďte všechny potřebné detaily a nezapomeňte na údaje o bankovním účtu.

Kde žádat o kompenzace u vybraných aerolinií:

Pokud se rozhodnete využít služeb agentury, bude proces jednodušší. Agentura si vezme provizi z vymožené částky, obvykle kolem jedné pětiny, a vy se nemusíte starat o formality.

Zpožděný let je nepříjemností, která však díky evropskému nařízení nemusí být finanční katastrofou. Vědět, na co máte nárok, je klíčem k tomu, jak z takové situace vytěžit maximum a zvládnout čekání s co nejmenším stresem.

Zdroj: Úřad pro civilní letectví, Smartwings, Ryanair, Wizzair, Flightradar24