Německý obchodní řetězec Kaufland učinil na Slovensku překvapivý krok, když přestal prodávat tabákové výrobky ve svých prodejnách. Toto rozhodnutí vyvolalo diskuzi o budoucnosti prodeje cigaret v supermarketech. Jak se k této otázce staví další velké řetězce v České republice a jaký dopad by mohlo mít omezení prodeje tabákových výrobků na spotřebitele?
V květnu letošního roku oznámil Kaufland na Slovensku zásadní změnu ve svém sortimentu. „Zákazníci si už v rámci naší prodejní plochy nezakoupí tabákové výrobky,“ uvedla pro Aktuality.sk mluvčí slovenského Kauflandu Lucia Vargová. Tato změna se týká všech přibližně 80 prodejen řetězce na Slovensku.
Za tímto krokem si můžeme představit snahu optimalizovat a zpřehlednit sortiment uvnitř hypermarketu. Kaufland na Slovensku ale ujišťuje, že zákazníci v každé prodejně najdou prodejce s širokou nabídkou cigaret a jiných tabákových výrobků, i když mimo hlavní prodejní plochu. Tabákové výrobky jsou podle našich informací nyní umístěny mimo prostor hypermarketu, podobně jako například masné výrobky nebo lékárenský sortiment, kdy jsou tyto prodejní jednotky před prodejní plochou Kauflandu.
Na rozdíl od svého slovenského protějšku, Kaufland v České republice zatím neplánuje žádné změny v prodeji tabákových výrobků. Tisková mluvčí Kauflandu ČR Renata Maierl pro redakci Kupi potvrdila, že cigarety a alternativní tabákové výrobky zůstávají součástí sortimentu. „Nabízíme širší spektrum značkových výrobků,“ uvedla mluvčí. Prodej cigaret v českých prodejnách je podle ní stabilní bez výrazných výkyvů.
Kaufland ČR také zdůraznil, že o vyřazení nebo omezení prodeje tabákových výrobků aktuálně neuvažuje. Na otázku, zda by úplný zákaz prodeje cigaret v obchodech s potravinami mohl přispět ke snížení počtu kuřáků, mluvčí odpověděla: „Pokud bychom omezili nebo zrušili prodej v našich obchodech, stále jsou zde specializované prodejny s tabákem.“
Penny v České republice rovněž neplánuje žádné změny v prodeji tabákových výrobků. Řetězec uvádí, že se při prodeji plně řídí platnou legislativou, včetně zákazu prodeje neplnoletým. „Sortiment máme standardní a poptávka po tomto typu produktů se zásadně nemění. Vyřazení ze sortimentu neplánujeme,“ sdělil pro Kupi zástupce PENNY Tomáš Kubík.
Lidl, další významný hráč na českém trhu, také nemá v plánu omezovat prodej tabákových výrobků. Řetězec nabízí cigarety a tabákové výrobky u pokladen a zaznamenává zajímavý trend: „Evidujeme růst poptávky v oblasti alternativních způsobů kouření,“ uvedla pro redakci tisková mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková.
Lidl zdůrazňuje, že cílem společnosti je nabízet zákazníkům široký výběr zboží. „Naše nabídka zahrnuje různé druhy výrobků v různých cenových hladinách. Zrušení či omezení prodeje tedy momentálně neplánujeme,“ dodala.
Rozhodnutí Kauflandu na Slovensku vyvolává otázky o možných dopadech podobných kroků na spotřebitele a veřejné zdraví. Zatímco zastánci omezení prodeje tabákových výrobků argumentují potenciálním snížením dostupnosti a tím i spotřeby, kritici upozorňují na možný přesun prodeje na černý trh.
Podle studie Světové zdravotnické organizace (WHO) může omezení dostupnosti tabákových výrobků přispět ke snížení počtu kuřáků, zejména mezi mladými lidmi. Na druhou stranu, zkušenosti z jiných zemí ukazují, že příliš restriktivní opatření mohou vést k nárůstu nelegálního obchodu s cigaretami.
Zdroj: Kupi, Lidl, Kaufland, Penny, WHO