Móda se neustále mění a vyvíjí. Zatímco dříve byly bílé, čisté tenisky považovány za vrchol elegance a stylu, dnes se do popředí dostává trend, který by nás dříve ani nenapadl – špinavé tenisky. Co tento trend znamená a proč se stává tak populárním?
Je to již několik let, kdy se v obchodech – především těch značkových – začaly objevovat záměrně špinavé tenisky. Oblíbené jsou především u generace Z a mileniálů.
Jak to poslední dobou bývá, trendy se řeší hlavně na sociální síti TikTok, kde se nyní šíří videa o „špinavých“ botách značky Golden Goose. Mladí uživatelé se jich zastávají a oceňují na nich to, že se o ně nemusí příliš starat, a je tedy jedno, jestli se venku ušpiní. Naopak je to možná žádoucí, jelikož pak tenisky podle nich vypadají ještě lépe. To by se možná dalo pochopit, zarážející je ale cena tenisek, které se dají sehnat v přepočtu za více než 10 000 Kč.
Kromě značky Golden Goose nabízí špinavé boty i dostupnější značky jako Adidas (cca 4 000 Kč) nebo Diesel (cca 5 000 Kč). Asi nejlevnější značkovou možností jsou boty Vans OLD Skool, které na českých e-shopech pořídíte za méně než 2 000 Kč.
Na opačném konci cenového spektra ovšem existují i mnohem dražší tenisky tohoto typu, a to třeba ty od značky Balenciaga, které se v limitované kolekci prodávaly cca za 40 000 Kč. Boty z klasické kolekce se pak pohybují v cenovém rozmezí 11 500 až 14 500 Kč. V podobné cenové kategorii se pohybují i boty od značky Gucci (cca 20 500 Kč).
Ačkoli to na první pohled možná nedává smysl, záměrně špinavé tenisky mohou být oblíbené z toho důvodu, že paradoxně symbolizují bohatství. Ukazují to, že jejich nositel už má tak velké bohatství, že nemá potřebu nikomu nic prokazovat, je mu to zkrátka jedno.
Na druhou stranu ale záleží na tom, kdo si značkových bot všimne. Pokud jsou to lidé ze stejné sociální skupiny, uznají je jako známku určitého statusu. Naopak lidé, kterým móda nic neříká, budou tenisky považovat za ošklivé, ovšem nositeli to bude jedno.
Jak ostatně uvádí profesorka Carolyn Mair v knize The Psychology of Fashion: „Móda je komunikace a není tak jasná, jak si mnozí lidé myslí. I kdybyste měli na sobě opravdu elegantní boty Balenciaga, pokud si lidé neuvědomují jejich cenu, pak o vás vlastně moc nevědí,“ říká.
Zdroje: Vogue, New York Post