I když se žijeme v moderní době a obchody procházejí neustálými inovacemi, mnoho Čechů stále pociťuje nespokojenost s nakupováním. Provedli jsme průzkum mezi zákazníky a byli jsme překvapeni množstvím návrhů na zlepšení. Pojďme se společně podívat na ty nejzajímavější odpovědi. Mezi nimi se totiž skrývají i nečekané nápady, které by mohly změnit tvář našich obchodů.
Zavděčit se každému není možné, to je jasné asi všem, a i obchody proto mají co zlepšovat. Každý zákazník by si přál jiné změny, ať už ve vzhledu, udržitelnosti, cenách, personálu nebo šíři sortimentu. Udělali jsme si malý průzkum a zeptali jsme se Čechů, co by v obchodech změnili. Některých změn se dočkají, jiných ne. Nic ale není nemožné a uvidí se, co si supermarkety vezmou k srdci a na které změny se třeba v budoucnu můžeme těšit.
Samoobslužné pokladny jsou ošemetné téma, na jež existují jen dvě skupiny názorů. První skupina je miluje, druhá nenávidí. Uživatelka Míša napsala komentář, ve kterém vyjadřuje nelibost vůči samoobsluze na pokladně, a nejradši by byla, kdyby se zrušila.
Na to dostala jako reakci smršť ať už souhlasných, či naopak nesouhlasných komentářů, které jasně říkají, že takové pokladny jsou užitečné ve chvíli, kdy máte jako zákazník pouze pár věcí a nechce se vám kvůli tomu stát fronta na klasické pokladny. Obě skupiny se však shodly na tom, že fronty jsou obtěžující na kterémkoli druhu pokladny.
Někteří zákazníci by si přáli změnu ve formě zrušení slev a věrnostních programů proto, aby byly ceny pro všechny stejné. Někdy je opravdu až obtěžující sledovat, který den platí jaká sleva a co je k jejímu získání potřeba.
Okurka v plastovém obalu, plastové vaničky nebo přílišné používání plastových sáčků tam, kde to není potřeba. V rámci udržitelnosti a podpory ekologie byste si vy, zákazníci, přáli, aby se používání plastu omezilo na nezbytně nutné.
Kritiku si například vysloužila změna plastového brčka za papírové u oblíbeného dětského pití, u něhož je brčko sice z papíru, ale je zabalené v plastu.
Tacos je tradiční mexické jídlo podávané v tortille. Použít můžete jakékoli grilované, vařené nebo dušené maso a doplnit je zeleninou a nejrůznějšími přílohami, jako jsou salsa, guacamole, ostré omáčky nebo limetka. V tomto receptu tacos budeme podávat s hovězím flank steakem a pikantní paprikovou salsou v kukuřičné tortille.
Média nás neustále informují o tom, že okolní země mají lepší kvalitu potravin, než máme my, a to zákazníkům samozřejmě vadí. I z toho důvodu někteří jezdí do zahraničí, a to nejen kvůli lepší kvalitě a cenám, ale i většímu výběru. „Rádi bychom měli kvalitní potraviny, které budou dostupné. Jezdíme s rodinou na nákupy do Německa a to se nedá srovnat. Úplně jiné zboží za skvělé ceny. Moc bych si přála, aby to tak bylo i u nás,“ komentuje Anna Kopecká.
„Jsem vděčná za nákupního rádce Kupi, který pravidelně informuje o stažení nebezpečných výrobků. Mám tak alespoň částečně klidnou duši, že se těmto závadným potravinám umím vyhnout,“ píše Karolína Svorná.
Pod příspěvkem jste nejvíc zmiňovali, že byste chtěli změnu v rámci cenové politiky. Ceny potravin se nedávno zvyšovaly a proti tomu jste pochopitelně nejvíc. Obchody se ceny snaží kompenzovat právě slevovými akcemi a věrnostními programy, kdy můžete využít výhodných nabídek nebo uplatnit slevy za nasbírané body.
Rádi byste, aby obchody otevíraly a zavíraly stejně. Pro někoho supermarkety otevírají příliš pozdě a zároveň pozdě zavírají, ale otevírací dobu si každý řetězec řeší sám i podle pracovní doby personálu a pravdou je, že se nikdy nezavděčí všem, ať už to bude jakkoliv.
Vadí vám také marketingová strategie ve formě přestavování obchodu. „Mám zmapované obchody v okolí a přesně vím, v jakém regálu co mají. Nic mě nedokáže naštvat víc, než když jdu do obchodu pro jednu věc, přijdu na místo, kde má být, a zjistím, že tam není, protože celý obchod byl otočen naruby a zboží je jinde. Hledám to pak půl hodiny a musím si na to znovu zvykat,“ stěžuje si Marcela.
„Nemám rád zbytečné plýtvání a to u papírových účtenek vnímám. Mám jich pak plné kapsy a ne jednou se mi stalo, že jsem je tam nechal a manželka kalhoty vyprala i s účtenkami. V dnešní elektronické době, kdy má každý obchod svou aplikaci, by snad mohly být elektronické. Neměli bychom totiž řešit jen plast, ale i papír, se kterým se plýtvá též,“ připojuje se k diskuzi Michal.
Zejména mladí lidé mají dle webu Newsgate.cz zájem o zboží druhé cenové kategorie, které něčím vybočuje z norem, ale je cenově výhodnější. Do této skupiny patří tzv. ošklivé ovoce a zelenina, zboží s narušeným obalem nebo potraviny, které jsou těsně před datem spotřeby. Levnější zboží by jistě ocenili i důchodci nebo lidé, kteří se nacházejí v těžké finanční situaci.
„Byla bych moc ráda, kdyby se v obchodech změnilo chování zákazníků. Zejména k paním prodavačkám a personálu. Lidé mají pocit, že jsou něco víc a že si v obchodě mohou dovolit, co chtějí. Byla jsem několikrát svědkem nehezkého ponižujícího a povyšujícího chování, které za mě není v pořádku,“ píše paní Ivana.
Pavel se na věc dívá z jiného úhlu: „Rád bych viděl změnu v chování pokladních, aby se k zákazníkům chovaly ve vší úctě a pokud tu práci nedělají rády, ať jdou dělat něco jiného. Není nic horšího, než když si přijdete nakoupit, jste slušní a odměnou vám je nepříjemný výraz prodavaček spolu s laxním přístupem. Mám pocit, že už za svou práci dostávají i slušně zaplaceno, takže není důvod svoji práci nedělat pořádně.“
A co při nakupování vadí, nebo naopak dělá radost vám?
Zdroj: Kupi, Billa, News gate