Chystaná novela zákona o obalech, která by zdražila slevové letáky, vyvolává vlnu nevole. Odpůrci tohoto kroku, mezi něž patří senioři, zdravotně postižení, obchodníci, odpadové firmy i tiskaři, zaslali otevřený dopis ministru životního prostředí Petru Hladíkovi. Obávají se, že senioři přijdou o nezbytné informace pro svoje nákupy. Ministerstvo však k jejich prosbám zůstává hluché.
Odpůrci chystaného zpoplatnění recyklace letáků poukazují na skutečnost, že začlenění této tiskové produkce do legislativy týkající se odpadů postrádá koncepční řešení. Podle nich je tento krok v rozporu s dosavadním systémem nakládání s odpady a jeho případné zavedení by mohlo vést k řadě problémů jak pro distributory letáků, tak i pro samotné občany. „Reklamní leták nikdy nebyl a není obalem,“ stojí v jejich dopise.
Signatáři dopisu vyjádřili obavy, že nově zavedený recyklační poplatek bude mít za následek zvýšení cen zboží, což v konečném důsledku pocítí především spotřebitelé. „Recyklační poplatek pouze staví do cesty další finanční a administrativní překážky podnikatelům z malých obcí či měst, pro které je tištěný leták často jediným efektivním způsobem propagace produktů či služeb,“ stojí dále v dopise.
Podle Jaroslava Staňka z České distribuční letáky a další tiskoviny nesouvisí se zálohováním PET lahví nebo plechovek a jejich zařazení do obalového zákona nedává smysl. Navíc se přehlíží negativní dopady na obce, drobné živnostníky nebo seniory.
Lenka Desatová, předsedkyně Rady seniorů, upozorňuje, že více než polovina domácností, ve kterých žijí senioři, nemá možnost připojit se k internetu. „Tištěný leták je často jejich jediným zdrojem informací o akčních nabídkách. Recyklační daň za letáky způsobí buď úbytek letáků, nebo zvýšení spotřebitelských cen. Obojí by bylo pro seniory, kteří už teď často obracejí každou korunu, velkým problémem,“ prohlásila pro Deník.cz Desatová.
Podle nejnovějších údajů nákupního rádce Kupi je však zřejmé, že éra tištěných letáků jako hlavního zdroje informací pro české spotřebitele je nenávratně pryč. I starší generace dnes běžně používají moderní technologie jako mobilní telefony, tablety a počítače k vyhledávání aktuálních nabídek a slev. Tento trend jen potvrzuje stanovisko ministerstva, které papírové letáky označuje za nevyžádaný odpad.
„Zákazníci stále častěji dávají přednost prohlížení akčních nabídek hypermarketů a supermarketů v digitální formě. Tento trend potvrzuje rostoucí počet uživatelů, kteří navštěvují webové stránky Kupi nebo používají mobilní aplikaci, a to včetně seniorů. Jedním z hlavních nedostatků papírových letáků je jejich drobné písmo. Oproti tomu digitální verze nabízí možnost upravit velikost textu pro lepší čitelnost, což představuje významnou výhodu zejména pro seniory,“ uvedla Monika Kopčilová, specialistka Kupi.
Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP) vyjádřila své znepokojení nad přístupem ministerstva při projednávání nového obalového zákona. Podle zástupců asociace úředníci neberou v potaz názory a připomínky dotčených stran a snaží se zákon protlačit silou, bez ohledu na jeho dopady. Jako alarmující příklad uvádějí situaci, kdy na vyjádření k zásadním změnám v návrhu zákona dostali pouhý jeden den.
Úředníci ale takové výtky nechtějí slyšet. Podle mluvčí ministerstva životního prostředí Veroniky Krejčí bude připravovaná novela zákona o obalech platit nejdříve v příštím roce. „Do té doby mají producenti letáků dostatek času na kreativní a hlavně adresné řešení zvláště pro seniory, kteří nevyužívají online prostředí ve svém počítači nebo telefonu,“ dodala pro Deník.cz Krejčí.
Zdroj: Kupi, veřejná výzva k zastavení novely obalového zákona, Deník