Supermarkety po celém světě začínají postupně nahrazovat klasické papírové cenovky digitální verzí. Výjimkou není ani Česko, kde se s nimi mohou zákazníci setkat ve vybraných obchodech. Nově se k důležitému kroku odhodlal řetězec BILLA, který ruší papírové cenovky na všech prodejnách u sektoru ovoce a zeleniny. Nejenom, že tím usnadní práci zaměstnancům, ale také šetří životní prostředí.
Zákazníci v Česku se už mohou několik let při nákupu potravin setkat s digitálními cenovkami. Někdy mohou být od těch klasických téměř k nerozeznání, pro řetězce mají ale nesporné výhody. Své o tom ví zaměstnanci, kteří nemusí neustále vyměňovat jeden papírek za druhým. Místo toho se dají ceny změnit centrálně na dálku. Kromě toho je nezanedbatelný také dopad na životní prostředí.
„Papír se v přírodě rozkládá přibližně půl roku. Samolepky navíc obsahují lepidlo, takže jejich rozklad trvá jeden až dva roky. Jakékoli snížení ekologické zátěže má v současné spotřební době zásadní dopad na zlepšování životního prostředí a každá společnost, která snižuje produkovaný odpad, se chová odpovědně a ve prospěch nás všech,“ vysvětlil v tiskové zprávě společnosti BILLA profesor Vladimír Kočí z VŠCHT, věnující se environmentálním dopadům lidské činnosti, environmentálním vědám, a především produktové ekologii.
Právě kvůli zodpovědnějšímu přístupu k ekologii se počet regálů a produktů s digitální verzí cenovky rozrůstá. Aktuálně se například společnost BILLA rozhodla na všech svých prodejnách zrušit papírové cenovky u úseku ovoce a zeleniny. Tímto krokem ušetří 21 tun papírového odpadu.
„Zavedením vážení zboží přímo na pokladně našim zákazníkům usnadňujeme a zrychlujeme jejich nákupy. Současně to znamená významnou ekologickou ochranu. Díky tomuto řešení ročně v odpadu neskončí více než 53 milionů takových samolepek. Celkem je to přes 21 tun odpadu. Kdybychom to přepočítali na archy papíru, pak je to více než 4 miliony papírů A4, na jejichž výrobu by bylo potřeba více než 55 vzrostlých stromů,“ uvedla v tiskové zprávě Dana Bratánková, vedoucí korporátní komunikace & Public Affairs BILLA Česká republika.
Řetězec BILLA už na svých prodejnách digitální cenovky využíval, nyní se ale rozhodl využít je u konkrétního sektoru plošně. Jako první přinesla do Česka moderní cenovky společnost Kaufland už v roce 2018, s testováním následně začala právě také BILLA.
Už řadu let je najdou lidé i v obchodech společností Lidl, Albert nebo Penny Market. Lidl je v loňském roce nasadil dokonce na všech svých prodejnách. Podle slov mluvčího Tomáše Mylera by měl tímto řetězec ušetřit až 3 000 tun papíru. Kromě supermarketů digitální cenovky našly využití například také v prodejnách Datartu, Alzy nebo Tchiba.
Zdroj: Billa, Mediaguru, Lidl