Ať už máte na devadesátá léta jakékoli vzpomínky, zcela jistě vám v paměti utkvěla jedna konkrétní melodie. Máme na mysli tu z dodávky Family Frost rozvážející nanuky. Co se s firmou ale vlastně stalo?
Několik vteřin poslechu melodie a hned se vám sbíhaly sliny na nanuk. Takovou moc měla žlutá auta značky Family Frost, která od 90. let v České republice rozvážela zmrzliny, krémy a mražené polotovary. Původně německá firma vstoupila na český trh v roce 1993 a velmi rychle se její žluté vozy staly oblíbenými nejen u dětí, ale i dospělých.
Dodávka, kterou doprovázel zvuk původem ze švédské ukolébavky, do Česka přijela v ten správný čas – tedy v období začátku kapitalismu. Produkty, které prodávala, tehdy nebyly dostupné v obchodech a koupit si je ze žlutého auta bylo velmi snadné. Ovšem po slibných 90. letech přišel propad, kdy lidé začali dávat přednost novým supermarketům a hypermarketům, které se rojily v obrovském množství.
Ve druhé dekádě 21. století začala být melodie žlutých aut slyšet čím dál méně. V roce 2016 firma zcela změnila svůj byznys model a nyní je známá jako Family Market. Stále rozváží zboží zákazníkům ve žlutých autech, ovšem teď se jedná o větší sortiment mražených produktů, které si předem můžete objednat online. Nemusíte tak čekat, až se u vás auto objeví na jeho pravidelné trase, objednat si můžete kdykoli. Firma má celorepublikové pokrytí a 45–50 tisíc aktivních zákazníků.
Na svých stránkách Family Market ujišťuje své zákazníky: „Jsme to stále my, bývalí ‚frosťáci‘ z Family Frostu, a tvoříme nový Family Market ve stále stejných žlutých autíčkách s 30letou zkušeností v distribuci mražených potravin až do vašich domovů.“
Oblíbené produkty nerozvážel jen Family Frost. Není to tak dávno, co jste z projíždějící dodávky mohli slyšet kravské zvony a někdy až otravnou znělku: „Búú, čerstvé mléko, búú, vezeme vám mléko, búú, mléko z farmy…“. Mléko, které tato auta rozvážela, pocházelo z Farmy Miller, sídlící v obci Holubice. A nešlo jen o mléko, lidé si mohli zakoupit i sýry, jogurty, müsli, jogurtové nápoje a maso. Na Facebooku má farma více než 17 000 příznivců, které ve svém nejnovějším příspěvku nepotěšila. Oznámila totiž konec rozvážkové služby a její webové stránky již nejsou dostupné.
„Vážení zákazníci, děkujeme vám všem, kteří jste nám po dlouhá léta zachovávali přízeň. Bohužel už není v našich finančních možnostech službu dále provozovat. Proto bude 30. 4. 2024 ukončena,“ objevilo se na facebookovém profilu Mléko z farmy v dubnu.
Podle reakcí pod příspěvkem je to mnoha lidem líto, jelikož si produkty i celý rituál koupě oblíbili. Rodina Millerova své fanoušky alespoň uklidnila tím, že s produkcí mléčných výrobků nekončí.
Zdroje: Family Market, Mléko z farmy, Deník N