Supermarkety a hypermarkety se v poslední době snaží nejen o větší udržitelnost, ale i dobročinnost. Mnohé z nich již několik let spolupracují s nadacemi či pořádají sbírky. Aktuálně svůj nový dobročinný produkt představil Globus.
Řetězec Globus již několik let (od roku 2002) spolupracuje s Kontem Bariéry, tedy veřejnou sbírkou na podporu lidí se zdravotním postižením, která je součástí projektu Nadace Charty 77. Během více než dvacetileté spolupráce se Globusu podařilo vybrat 36 milionů korun pro tuto dobročinnou organizaci.
Za získané peníze bylo pořízeno 89 velkoprostorových automobilů Ford, jež usnadňují mobilitu handicapovaných lidí, kteří je mohou využít například pro cestu k lékaři.
Globus peníze vybírá prodejem trvanlivé tašky Dura Bag® z evropského recyklátu, z jejíž celkové částky jde jedna koruna Kontu Bariéry, a látkového sáčku na ovoce, z jehož prodeje je získáno 0,50 Kč. Nyní přichází se třetí možností, jak nadaci podpořit.
Globus představil nový způsob, jak podpořit Konto Bariéry. Hypermarket do prodeje zavedl ekologickou nákupní tašku, která je vyrobena z 80 až 85 procent z recyklovaného materiálu. Tašku si zákazníci mohou koupit za 8,90 Kč. Jedna koruna z této částky bude věnována na pomoc lidem s postižením.
„Společně s našimi zákazníky se hrdě podílíme na zlepšení životních možností handicapovaných a znevýhodněných spoluobčanů. Stačí nakoupit do některé z našich tašek z recyklovaného materiálu nebo do ovosáčku, který je alternativou mikrotenových pytlíků. Tím pomáháme jak společensky, tak i ekologicky. Prodejní cena nové ekologické tašky, ze které plyne 1 Kč na Konto Bariéry, je příznivých 8,90 Kč,“ říká pro Konto Bariéry Aneta Turnovská, tisková mluvčí Globusu.
Dobročinné aktivity nejsou cizí ani společnosti Lidl, která od roku 2011 spolupracuje s organizací Život dětem a každoročně pořádá prospěšnou sbírku Srdce dětem. Sbírka probíhá vždy v listopadu, ta příští začne 4. 11. 2024. Po dobu dvou týdnů pak zákazníci budou moci přispět jakoukoli částkou, anebo jednoduše koupit samolepku ve tvaru srdíčka za 30 Kč.
Za celou dobu spolupráce se takto vybralo 247 000 000 korun, což zlepšilo život 5 925 nemocným dětem a jejich rodinám. Sbírka podporuje vážně nemocné děti, jejichž rodiny často musí přestat pracovat, aby se o ně mohly starat. Za peníze se pak kupují asistenční pomůcky, neurorehabilitace či zdravotní potřeby. Jen v minulém roce se vybralo 41 milionů korun. Lidl vždy částku, kterou zákazníci celkově darují, navýší a zaokrouhlí směrem nahoru.
Nadační fond Tesco rozděluje částku 3 150 000 korun mezi 70 organizací po celém Česku. Chce tím podpořit projekty, které pomáhají místním komunitám. Do 9. června probíhá hodnocení žádostí o grant. Mezi 15. 7. a 11. 8. pak bude probíhat hlasovací fáze. Na konci srpna se vyhlásí výsledky a od října se může začít s realizací projektů. Výše výherního grantu je 45 000 pro 70 neziskových či příspěvkových organizací.
O vítězném projektu rozhodují sami zákazníci Tesca, již při nákupu dostanou žeton, který pak vhodí do hlasovacích boxů.
Zdroj: Globus, Lidl, Tesco, Konto Bariéry, Srdce dětem