Ve středu 21. srpna schválila vláda mezi 22 opatřeními pro snížení byrokracie i iniciativu na zavedení elektronických a digitálních účtenek. Stát plánuje zavést jednotnou formu účtenek, která by umožnila jejich centralizaci, například v rámci mobilní aplikace nebo internetového bankovnictví. Tato inovace poskytne nakupujícím lepší přehled o jejich účtenkách, což se může ukázat jako užitečné zejména při reklamacích. Zavedení digitálních účtenek rovněž ušetří značné množství papíru a výrazně sníží energetickou náročnost spojenou s tiskem. Návrh byl předložen ministerstvem průmyslu jako součást balíčku opatření ke snížení byrokratické zátěže podnikatelů, který vláda hodlá přijmout v první polovině příštího roku.
Jedním z hlavních důvodů, proč chce ministerstvo stávající papírové účtenky omezit, je zejména šetření životního prostředí i úspora časových a finančních nákladů, které jsou s jejich tiskem nyní spojené. Opatření by současně přispělo k postupnému odstranění časté situace, kdy se účtenka vytiskne a rovnou vyhodí, protože ji zákazník nechce.
Jak například uvádí ministerstvo v návaznosti na Institut cirkulární ekonomiky, podle dat průzkumu společnosti Ideasense končí 90 % účtenek v odpadu do 5 minut od nákupu. „Zákazník si většinou zpravidla zkontroluje, zda mu byla započítaná sleva atp. a účtenku vyhazuje,“ uvedla pro Kupi.cz Miluše Trefancová z tiskového oddělení Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.
Spotřebitelé navíc přibližně 1,5 miliardy účtenek vůbec nepřevezmou a nechávají na pokladnách. Problémem je pak mimo jiné skutečnost, že termopapír není recyklovatelný. Podle 70 % zákazníků by mělo odstranění tištěných účtenek pozitivní vliv na planetu.
Uzákonění digitálních účtenek by znamenalo především zrychlení a zjednodušení nákupů, výrazně by se například zkrátil čas odbavování u pokladen. Zákazníci by také získali přehledný přístup ke všem provedeným nákupům. V případě reklamací nebo vracení zboží by tak nemuseli papírové doklady složitě uschovávat a při jejich ztrátě riskovat, že u obchodníka s požadavkem nepochodí.
Podle již zmíněných dat společnosti Ideasense jsou právě případné reklamace důvodem, proč si většina (92 %) Čechů vytisknutou účtenku uschovává.
Ministerstvo označuje plánovaný systém za dobrovolný. To znamená, že by papírové účtenky byly v obchodech stále dostupné, převážně však pouze na vyžádání. A ty digitální by se staly primárním řešením. S tím ovšem přichází největší otázka – jak zasílání elektronických dokladů zákazníkům zprostředkovat.
Zatím je zvažováno například jejich posílání na e-mail, nebo naopak z důvodu ochrany osobních údajů (e-mailové adresy) skenování z QR kódu. Ve hře je také internetové bankovnictví nebo vytvoření jednotné aplikace, ve které by spotřebitelé měli k dispozici účtenky ze všech obchodů.
„Cílem je mít jednotný formát digitálních účtenek tak, aby celý systém byl pro spotřebitele, ale i firmy co nejjednodušší. Všechny účtenky by pak byly uloženy v jedné aplikaci a zákazník by nemusel instalovat desítky aplikací různých prodejců, jako je tomu nyní,” vysvětlila pro Kupi.cz Trefancová a dodala, že vše by probíhalo na dobrovolné bázi, a to jak na straně obchodníka, tak na straně spotřebitele. Nicméně k tisku účtenky by mělo po uzákonění elektronických a digitálních alternativ dojít jen tehdy, když si zákazník o papírovou účtenku požádá.
Podle Trefancové by měla být plošná digitalizace účtenek realizována nejpozději do konce 1. poloviny roku 2025 (stejně jako všechna ostatní opatření v rámci podnikatelského balíčku).
Digitální účtenky přitom nejsou na našem trhu žádnou novinkou. Mnohé řetězce archivují zákazníkům doklady z nákupů ve věrnostních mobilních aplikacích. Některé z nich dokonce umožňují zvolit pouze tuto digitální formu. V takovém případě zákazníkovi na pokladně účtenka již nevyjede.
Před nedávnem tuto funkci zavedla například dm drogerie (tisk účtenek lze zakázat v aplikaci Moje dm), ještě o něco dříve řetězce Lidl (v rámci aplikace Lidl Plus) a Albert, v jehož prodejnách je šetrnější elektronická varianta (dostupná v aplikaci Můj Albert) stále populárnější volbou.
„V roce 2023 využívalo elektronickou účtenku devět z deseti aktivních uživatelů aplikace, díky čemuž bylo ušetřeno 15 tisíc kilometrů účtenkového papíru. Z hlediska ochrany přírody a úspory papíru představuje elektronická účtenka ideální variantu a nás velmi těší, že tolik zákazníků ji v aplikaci využívá,“ popsal Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
A jak chystané opatření zasáhne vás? Budou vám chybět papírové účtenky? Nebo je obvykle necháváte na pokladně?
Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu, Business info, Kupi