Význam městské hromadné dopravy napříč Evropskou unií rychle roste. Jinak tomu není ani v České republice. Velká města jsou ve většině případů v obležení aut, dopravní zácpy v ranních a odpoledních špičkách jsou v podstatě každodenní samozřejmostí. Veřejná doprava je oproti autům zároveň mnohem ekologičtější, což je další aspekt, který jí nahrává do karet. Aby se však využívala naplno, je třeba, aby byla cenově dostupná. Cena ročních kuponů napříč českými městy je ovšem velmi rozdílná.
Pokud obyvatelé měst využívají veřejnou dopravu, nejčastěji si pro tyto účely pořídí roční kupon. Aktuální srovnání cen ročních kuponů však ukazuje, že mezi jednotlivými dopravními podniky v České republice jsou obrovské rozdíly. V některých městech se jezdí zadarmo, zatímco v jiných vyjde roční jízdenka na skoro 6 tisíc korun.
Oblíbenost městské veřejné dopravy se do velké míry odvíjí od cenové politiky daného dopravního podniku. Čím je cena ročních kuponů nižší, tím roste pravděpodobnost, že zájemci s oblibou přesednou ze svých aut do autobusů, tramvají nebo třeba trolejbusů či metra.
Pro běžné cestující je nejideálnější cenová politika momentálně pozorovatelná v případě středočeského města Kolín a také moravskoslezského města Frýdek-Místek. V těchto městech je totiž tamní veřejná doprava pro cestující úplně zdarma, respektive za 1 Kč. Města si od toho slibují uvolnění běžné automobilové dopravy a souvisí to rovněž i s již zmíněnými ekologickými aspekty.
Ve Frýdku-Místku je MHD zdarma již od roku 2011. Tamní politické síly tehdy reagovaly na neúnosnou dopravní situaci ve městě, která souvisela i s odkládanou stavbou nového obchvatu. Každý rok ale musí město svou MHD citelně dotovat, a to dokonce částkou 137 milionů korun.
I proto jsou zvlášť ve špičkách frýdecko-místecké autobusy plné. Podobně je to i v případě Kolína, kde velká část místních obyvatel dojíždí autobusy hlavně do velkých průmyslových hal, které se nacházejí na severu města. Léta zde působí třeba automobilka Toyota.
Cenově dostupná městská hromadná doprava je také pozorovatelná v případě Mladé Boleslavi (1 000 korun za roční kupon), Třebíče (1 200 korun) nebo třeba České Lípy (2 000 korun). Přijatelnou cenu platí také obyvatelé města Písek (2 400 korun za rok), Karviné (2 470 korun) nebo Třince (2 565 korun). Většina měst v České republice svým cestujícím účtuje cenu ročního kuponu v rozmezí 3 až 4 tisíc korun.
Naopak nejdražší roční kupony na MHD mají v Chomutově (5 800 korun), Děčíně (5 000 korun), Opavě (4 750 korun) nebo v Brně (4 750 korun). Příliš levně není ani v Plzni, Ústí nad Labem, Kladně, Ostravě nebo v Teplicích.
Naopak už několik let stejnou cenu účtuje dopravní podnik hlavního města Prahy. Cena ročního kuponu v přepočtu na jeden den tu vychází dlouhodobě na 10 korun. Nyní ale tamní zastupitelé začínají hlasitě hovořit o tom, že bude zřejmě třeba roční kupony zdražit. Zatím však není jisté, jak výrazné toto zdražení nakonec bude.
Zdroj: Ceníky dopravních podniků, Kupi