Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Česká pošta vydala nové známky se smajlíky. Jak vypadají a proč budí kontroverze?

Česká pošta

Poštovní známky jsou odedávna ikonickými předměty, které jsou i přes své malé rozměry malým uměleckým dílem. Často odráží kulturu a smýšlení dané generace. Nejeden filatelista má známky s významnými státníky, historickými osobnostmi, olympioniky, unikátními stavbami, zvířaty nebo třeba obrazy. Každá emise nových známek budí velké nadšení, ale někdy i rozpaky. Rozporuplné reakce získalo oznámení České pošty o vydání známek, které na sobě ponesou motivy, které jsou především mladší generaci dobře známé.

Přečtěte si také

Zimní pneumatiky v zahraničí: Jaké povinnosti vás čekají na cestě k sousedům?

Vydání známek se smajlíky

Česká pošta vydala 7. května poštovní známky s emoji, neboli smajlíky či také emotikony. Jedná se o sérii pěti známek, z nichž na každé je vyobrazen jiný smajlík. O podobu smajlíků na známkách se postaral výtvarný autor Filip Heyduk. Známky vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o. metodou ofsetu v celkovém nákladu 300 000 kusů od každé známky, takže dohromady je zájemcům k dispozici 1,5 milionu známek se smajlíky. Jejich nominále je zastoupeno písmenem B a odpovídá ceně za obyčejné vnitrostátní psaní. Cena jedné takové známky je 27 korun.

Česká pošta

Martina Ivanová, ředitelka pobočkové sítě České pošty, uvedla: „První známka znázorňuje psaní dopisu, další nalepení známky, na třetí a čtvrté známce je znázorněn poštovní proces, orazítkování a doručení dopisu. Poslední známka vyjadřuje radost z obdržení dopisu.“

Nové známky budí kontroverze

Vydání smajlíkových známek se setkalo s rozporuplnými reakcemi, zatímco někteří si je chválí, jiní se nad nimi pohoršují. Pro někoho představují smajlíky jen primitivní způsob komunikace, pro jiné je to lingua franca současného digitálního věku. Objevují se v online konverzacích, statusech, SMS zprávách, mailech a všech dalších formách elektronické komunikace.

Tato součást moderní kultury je některými přijímána, jinými zavrhována. Jde o každodenní součást netspeaku, neboli internetového slangu, který nás obklopuje každý den. Emotikony začínaly jako jednoduché obrázky složené z interpunkčních znamének, postupně získaly celou škálu grafických vyobrazení a animací.

Kde se smajlíci vzali?

Slovo emoji pochází z japonštiny, kde „e“ znamená obraz a „moji“ znamená znak. První emoji bylo vytvořeno v roce 1999 japonským umělcem Shigetaka Kuritou pro japonskou mobilní telefonní společnost NTT DoCoMo. Tyto původní emoji byly jednoduché obrázky o velikosti 12x12 pixelů a jednalo se například o úsměvy, srdce nebo symboly počasí.

S příchodem chytrých telefonů a rozšířením textových zpráv a sociálních médií se emoji staly globálním fenoménem. Apple byl jedním z prvních, kdo přidal podporu emoji do svého operačního systému iOS v roce 2008. V roce 2010 byla vytvořena Unicode standardizace emoji, což umožnilo kompatibilitu mezi různými platformami a operačními systémy. Následně už se emotikony šířily jako požár.

SewCreamStudio / Shutterstock.com

Ať už se vám poštovní známky se smajlíky líbí, nebo ne, filatelistům zajisté nemohou chybět, protože jde o jednu z významných ukázek moderní digitální éry na známkách. Smajlíci na známkách jsou kuriózní možná i proto, že právě elektronická komunikace je důvodem, proč je papírová korespondence na ústupu.

Zdroje: Česká pošta, TN, Wired