Že už véčkový telefon nebo obnošené oblečení nechcete nikdy vidět? Mladí na to mají jiný názor – nakupují v sekáčích a objevují staré trendy. Poslouchají The Beatles na vinylech, nosí zvonáče, odhazují chytré telefony, ale dokonce i háčkují nebo pletou. Podívejte se, co dnes frčí u generace Z.
Mladí lidé z generace Z, tedy ti narození zhruba mezi lety 1997 a 2012, poslední dobou začínají objevovat věci, které dříve znali a používali jejich rodiče, nebo dokonce i prarodiče. Jedná se třeba o vracející se módní trendy nebo zálibu ve starších technologiích, jednoduše řečeno pro tuto generaci už retro. Co je dnes v módě mezi mladými lidmi?
Výrazným trendem mezi mladými lidmi je v posledních letech návrat ke starším technologiím. Mimo Spotify či Apple Music se tak stále častěji obracejí ke gramofonovým deskám, jež nabízejí kvalitní zvuk a autentičnost a jejich přehrávání je vlastně rituálem. Ve Spojených státech dokonce v posledních dvou letech prodeje desek překonaly prodeje cédéček.
Starší technologie si oblíbili i amatérští fotografové – namísto focení na mobil zachycují vzpomínky na analogové foťáčky. V rychlé době technologií si lidé víc a víc dávají detox od sociálních sítích a chtějí používat mobily zase jen k telefonování. Proto si kupují malé véčkové telefony. A v neposlední řadě je potřeba zmínit i klasická drátová sluchátka. Ačkoli si před několika lety začali lidé kupovat sluchátka bezdrátová, poslední dobou si třeba v MHD můžete všimnout vyčuhujících kabelů.
Možná je to tím, že v době pandemie covidu si mnoho lidí muselo nějak krátit čas a našli si nové koníčky, nebo je to prostě jen zájmem mladých o kreativitu. Ať je to tak, či onak, můžeme si všimnout, že se vrací láska k ručním řemeslům. Nečekaným trendem se stalo háčkovaní, mnoho lidí si oblíbilo i pletení, korálkování, výrobu domácí kosmetiky nebo tvoření z hlíny.
Dříve bylo in nosit co nejnovější oblečení, aby lidé drželi krok s aktuálními trendy. Dnes však najdete mladé nakupující nejen v obchodech typu H&M či Zara, ale i v second handech. „Nakupovat“ můžou třeba i v šatníku svých rodičů.
Konkrétně se vrací bokovky – po dlouhé éře „high-waisted“ kalhot se nyní mladí obracejí k džínům s nízkým pasem. Hitem jsou znovu skřipce, a to všeho druhu. Nosí se obrovské skřipce, které stáhnou všechny vlasy, i maličké skřipečky, třeba ve tvaru motýlů a v nejrůznějších barvách. Oblíbeným oděvem na doma nebo i na procházku jsou legíny se zvonovými nohavicemi.
I přes obrovskou popularitu hvězd jako Taylor Swift nebo Beyoncé se generace Z vyžívá v poslechu hudby z 90. let, ale i mnohem starší. Své posluchače tak mají například Queen, Nirvana nebo The Beatles.
Starší písně se stávají znovu populárními třeba i díky TikToku, kde je uživatelé přidávají do svých videí a tvoří s nimi trendy. Zářným příkladem toho je song z roku 1985 Running Up That Hill od Kate Bush, který jen v roce 2022 vydělal přes 2,3 milionu dolarů.
I přes rozšíření digitálních zařízení a aplikací na poznámky si mnoho mladých lidí začíná opět více cenit ručního psaní a poznámkování. Znovuobjevují radost z psaní vlastní rukou a význam fyzických zápisků. Do krásně ozdobených sešitů si lidé ručně zapisují poznámky, své myšlenky ve formě deníku nebo třeba tvoří básně.
Jedinečný zážitek z psaní nabízí i psací stroj, jejž někteří mladí rádi používají i přes existenci moderních textových editorů a aplikací.
Zdroj: Kupi, The Verge, Futura Labs, Domus, Wbur