Informací, že některý z českých obchodů začal využívat umělou inteligenci, vás v dnešní době asi již nepřekvapíme. Co ale prodejna, která si sama dokáže uklidit, rozpozná, že jste se do ní jen schovali před deštěm, nebo vám dokonce zachrání život? A ještě nabízí výhodné a velmi levné zboží? Právě takovou otevřela společnost SamoBot v Hradci Králové. Co všechno nový typ samoobsluhy umí a jak funguje?
Nová prodejna bez prodavačů otevřela v Hradci Králové na adrese Pospíšilova 299 začátkem letošního roku. Jedná se o populární koncept obchodů „Vše za…“, které nabízí zboží s garantovanou nízkou cenou. V tomto případě navíc s benefitem nonstop přístupu a spousty dalších technologických vychytávek. Na prázdné regály ani špinavou podlahu zde nenarazíte a nakoupit samozřejmě můžete, kdykoliv se vám zachce. Prodejnu otevřela společnost SamoBot, která v ní využívá AI řešení Food Save od firmy Analytics Data Factory.
Velkou předností hradecké prodejny je inteligentní systém, jenž mimo jiné dohlíží na to, že se v regálech vždy nachází dostatek zboží, mezi ovocem a zeleninou nejsou zkažené plody nebo u pečiva nedopečené kousky. Současně monitoruje, které zboží se prodává a o které není takový zájem. Tím dokáže prodejci usnadnit naskladňování položek a zákazníkům zajistit, že v obchodě vždy najdou to, co nejčastěji potřebují.
„Udržet konstantně plné regály a neustále točit nové zboží je pro nás a naše zákazníky naprosto klíčové. Výrazně tím zvyšujeme efektivitu prodeje. Díky řešení Food Save máme neustále přehled o stavu zboží na prodejně a proces zásobování je tak mnohem efektivnější. Zároveň díky heat mapám prodejny víme, jaké regály a jaké plochy jsou ty 'nejlepší' v našem obchodě,“ shrnul zkušenost s novým řešením pro RetailNews Jan Minařík, product owner ve společnosti SamoBot.
V prodejně se současně testuje řada dalších jedinečných chytrých procesů a scénářů, které tu doposud nebyly. Jedním z nich je například uklízecí robot. Jakmile systém v prodejně zaznamená bláto na podlaze, pohozené odpadky nebo jiné drobné nečistoty, vyšle povel a robot se dá do práce. Další zajímavou vychytávkou je detekce osob a jejich pohybu. Vzhledem k tomu, že je členům klubu umožněn po jednoduché registraci vstup do prodejny 24/7, mohou si ji lidé často vyhlédnout i za jiným účelem než nakupování.
Systém by pak měl rozpoznat, kdy se lidé do objektu schovají před deštěm nebo si přijdou nabít telefon a sám je zvukovou notifikací upozorní. Taková funkce však může i pomáhat a fungovat jako preventivní opatření. Kamery totiž umí rozpoznat také nehybně ležící osoby.
Pokud se návštěvníkovi udělá v procesu nakupování nevolno či ztratí vědomí, systém mu automaticky přivolá zdravotní pomoc. V případech, kdy rozhodují minuty a lidé často pobývají v samoobslužných prodejnách sami, může být taková funkce zvlášť důležitá.
Za dva roky, co se u nás otevřela první automatizovaná prodejna COOP, se jasně ukázalo, že se nakupování 24/7/365 chytilo. Původně mělo usnadnit a zpřístupnit nákupy na venkově, přibývá ale i ve velkých městech včetně Prahy, kde se nedávno otevřely například nové Minute Shopy. Vedle toho má své bezobslužné prodejny i Super ZOO nebo síť supermarketů Flop Top.
Chytrá automatizovaná řešení s nonstop přístupem a samoobslužnými pokladnami však volí čím dál častěji i různé menší venkovské obchůdky, večerky, turistické kiosky nebo farmářské prodejny napříč celou republikou.
Zdroje: FOOD SAVE, RetailNews