V České republice již několik obchodních řetězců, včetně Coopu a Super zoo, zavedlo koncept částečně bezobslužných prodejen. Na těchto místech může zákazník po standardní otevírací době nakupovat s minimální interakcí s personálem. Pražské podniky však tento model posunuly ještě dále. V prodejnách Minute Shop není žádný personál přítomen ani během dne a zákazníci zde nemusí ani sami označovat zakoupené produkty. Jak tedy probíhá nákup v takovém obchodě?
Obchody Minute Shop, provozované společností Round the Clock, se aktuálně nacházejí na čtyřech místech v Praze:
Svou velikostí jsou srovnatelné s menšími večerkami a nabízí široký výběr 350 až 450 položek trvanlivého sortimentu, včetně alkoholických nápojů. Podle zákona, který platí v České republice, je nákup alkoholu možný pouze pro osoby starší 18 let a i na to se zde myslelo. Díky ověření věku prostřednictvím aplikace spojené s občanským průkazem je přístup do prodejny umožněn jen osobám starším 18 let. V dohledné době se plánuje rozšíření sortimentu o čerstvé pečivo, ovoce, zeleninu a balené šunky a v budoucnu také o maso.
Zásobování probíhá přibližně dvakrát týdně z centrálního skladu. V tomto skladu se rovněž provádí tisk a aplikace čipů na jednotlivé položky zboží. Díky systému, který umožňuje sledování zásob v reálném čase, je možné rychle reagovat na situace, kdy se některé produkty prodávají rychleji než obvykle a hrozí jejich nedostupnost.
Klára Murínová, tisková mluvčí společnosti Store Invent, v rozhovoru pro CzechCrunch objasnila volbu názvu obchodu: „Náš obchod jsme pojmenovali Minute Shop, protože průměrná doba nákupu zde činí přibližně jednu minutu.“
Dále Murínová prozradila, že společnost plánuje nejen rozšíření svého produktového sortimentu, ale zaměří se i na geografickou expanzi prostřednictvím franšízového modelu, aby mohla vstoupit na další místa po celé republice. Cílem společnosti je otevření přibližně sto obchodů během nadcházejících dvou let. Dále zdůrazňuje, že koncept jejich prodejen je obzvláště vhodný pro menší obce s populací do tisíce obyvatel a pro řídce osídlené regiony.
Na rozdíl od tradičních prodejen, kde zákazníci na samoobslužných pokladnách označují nákupy sami, Minute Shop využívá pokročilou technologii RFID čipů. Tyto čipy, které jsou běžně využívány v průmyslových areálech a logistických centrech, zde slouží k automatické identifikaci zboží. Každý produkt je vybaven RFID čipem a neviditelné antény integrované v pokladní zóně zboží během několika sekund automaticky naskenují. Tento systém může připomínat zákaznickou zkušenost v obchodech Decathlon, kde stačí umístit nákup do speciálního kontejneru pro rychlé zpracování.
Podobně mohou zákazníci nakoupit i v některých prodejnách COOP a Super zoo, ovšem jen mimo standardní otevírací dobu, což přináší zákazníkům větší pohodlí a flexibilitu.
Zdroj: CzechCrunch, Roundtheclock