Rozvážková služba Foodora nečekaně opustila slovenský trh. Po třech letech svého fungování skončila prakticky ze dne na den a nechala tak řadu zaměstnanců i zákazníků v rozpacích. Mateřská společnost Delivery Hero v posledních měsících provádí škrty i na jiných trzích. Hrozí stejná situace také v Česku, nebo zde zůstane růžová kurýrní služba i nadále dostupná?
Foodora působila na Slovensku od roku 2021. Ještě než se značka přebarvila na růžovo, fungovala pod názvem Foodpanda (u nás to bylo Dáme jídlo). 4. dubna 2024 však na svých stránkách oznámila, že s okamžitou platností na trhu končí. Důvodem rozhodnutí je prý změna investičních priorit.
„Ukončení našich služeb na Slovensku bylo těžkým rozhodnutím. Po důkladné analýze a zvážení jsme ale přesvědčení, že toto rozhodnutí nám umožní přesměrovat investice do jiných zemí s většími příležitostmi, což nám v konečném důsledku pomůže na cestě k udržitelnému růstu a dlouhodobému úspěchu,“ uvedl Pedram Assadi, CEO společnosti Delivery Hero Europe.
V roce 2022 vygenerovala Delivery Hero Slovakia ztrátu téměř 8,9 miliónu eur při výnosech pouhých 2,9 miliónu eur, vyplývá to z dat FinStat.sk.
Slovenská Foodora v nečekaném tiskovém prohlášení zároveň poděkovala všem svým zákazníkům, partnerům, kurýrům a dalším zaměstnancům. Většina z nich se o ukončení činnosti (a tedy i jejich práce nebo brigády) dozvěděla stejně jako veřejnost ze dne na den.
Společnost Delivery Hero jim přislíbila podporu po dobu přechodného období s navýšeným odstupným. Podle deníku Živě.sk propuštěným kurýrům za duben vyplatí 20 dnů z průměrné odměny, vrátí zálohy za odevzdané kurýrské vybavení a doporučuje přihlásit se do výběrového řízení ke konkurenčnímu Boltu, který zahájil nábor nových kurýrů.
„Jsme nesmírně vděční všem členům našeho týmu za jejich tvrdou práci a obětavost pro společnost Foodora na Slovensku. Přejeme našim talentovaným zaměstnancům vše nejlepší v jejich dalším působení,“ dodal Assadi.
Zákazníci mohou v současné době objednávat z dále fungujících dovážkových služeb Bistro.sk a Wolt či Bolt Food, které jsou dostupné i na na našem trhu.
Kromě České republiky značka Foodora působí také v Rakousku, Dánsku, Maďarsku, ve Finsku, v Norsku a ve Švédsku.
Podle dostupných informací zatím není důvod k obavám, že by růžoví poslíčci vymizeli také z českých ulic. I nadále tak budeme moci jídla z restaurací, kaváren a bister objednávat jak přes Foodoru, tak konkurenční Wolt a Bolt Food.
I přesto dochází v poslední době u mateřské společnosti Delivery Hero k zásadním změnám a zavírání poboček, které pociťují hlavně v Asii. Foodora se například stáhla z vietnamského trhu, v jihovýchodní Asii se neúspěšně pokoušela prodat své pobočky a v minulém roce uzavřela svá vývojová centra na Tchaj-wanu a v Turecku.
Zdroje: Foodora, E15, Živě, FinStat