Ikonický český obchod definitivně uzavírá své brány. Po století působení se tato prodejna, zapsaná v srdcích mnoha Čechů, stává minulostí. Přestože ještě minulý rok se zdálo být vše při starém, zdá se, že je slavnému obchodu konec. Lahůdkářství Zlatý kříž, které bylo považováno za jednu z obchodních perel České republiky, přestalo existovat po více než 100 letech prosperujícího fungování. Nikdo nepředpokládal, že by taková situace mohla nastat.
„Řekla bych, že nejsme nejstarší lahůdkářství jen v Praze, Česku a střední Evropě, ale možná na celém světě, protože tyto lahůdky byly založeny za první republiky, i když nikdo vlastně neví, kdy přesně,“ sdílela koncem minulého roku pro web PrahaIN.cz Irena Klinderová, majitelka lahůdkářství.
Obchod proslul zejména svými vynikajícími chlebíčky a zakládal si na kvalitě. Majitelka podotkla, že výroba takových chlebíčků není triviální a i při použití stejných surovin se dovednosti a chuť lahůdkářství Zlatý kříž nedají jednoduše napodobit.
I z tohoto důvodu je zánik Zlatého kříže pro mnohé nepochopitelný. Dle obchodního rejstříku je podnik od 26. ledna 2024 v likvidaci, což snižuje naděje na obnovení činnosti. Majitelé se dle webu iDNES.cz k situaci nevyjadřují. Byly kamenem úrazu vysoké náklady?
Spekuluje se, že jedním z hlavních problémů mohl být vysoký nájem v prestižní Jungmannově ulici v Praze, ale také konkurence mezinárodních řetězců jako Starbucks a Chatime, které mohly odlákávat především klienty z řad turistů.
Někteří zákazníci si stěžovali, že ceny chlebíčků v lahůdkářství byly přemrštěné, přestože cena kolem 45 Kč za chlebíček není v dnešní době neobvyklá, i když se jedná o méně známé obchody. Na dveřích obchodu se chvíli objevovalo oznámení o technických problémech, avšak nyní vše ukazuje na definitivní konec jedné stoleté legendy.
Obložený sýrový chlebíček patří k typicky českým specialitám. První chlebíček z veky, s hutným lahůdkovým salátem a bez horního plátku pečiva připravil pražský lahůdkář Jan Paukert na počátku 30. let 20. století jako větší variantu klasických jednohubek. Připravte si sýrový chlebíček podle našeho receptu, zaručeně si na něm pochutnáte vy i vaše případná návštěva.
V České republice bylo v minulých letech uzavřeno několik významných obchodů, a to buď z finančních důvodů, změny strategie nebo kvůli rostoucí konkurenci ze strany online nákupů a mezinárodních řetězců. Je důležité zmínit, že uzavření takových věhlasných obchodů nejenže znamená konec jedné kapitoly v historii českého maloobchodu, ale také mění charakter místních komunit a nákupních ulic. Zatímco některé prostory jsou transformovány na nové obchody nebo gastronomické podniky, jiné zůstávají prázdné a připomínají změny, kterými městská centra prochází.
Trend uzavírání tradičních kamenných obchodů a posun směrem k online nakupování a mezinárodním řetězcům tak ovlivňuje nejen ekonomiku, ale i sociální a kulturní aspekty života ve městech a obcích po celé České republice.
Zdroje: PrahaIN, iDNES