Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

V pražském obchodním centru prohrabali koše a nestačili se divit! 3 tuny odpadu byly plné překvapení

SURKED / Shutterstock.com

Pražské obchodní centrum Černý Most se rozhodlo podívat se na zoubek svým odpadům. Ve spolupráci s odborníky na odpadové hospodářství z firmy JRK a Institutu cirkulární ekonomiky provedlo rozsáhlou analýzu svých odpadů. Cílem bylo zjistit, z čeho se směsný odpad skládá a jaké kroky podniknout pro jeho lepší třídění.

Přečtěte si také

Investiční zlato i bitcoin: Cena čokolády Studentská pečeť rozčílila lidi na internetu

Jak dopadla analýza odpadu z obchodního centra?

Analýza odhalila, že značná část odpadu z obchodního centra může být tříděna efektivněji. Konkrétně ve vzorcích z foodcourtu bylo 41 % bioodpadu a v odpadu nájemců se pak našlo 21 % plastů, přičemž 65 % odpadu z celého centra by šlo vytřídit lépe. Z analýzy dále vyplynulo, že obchodní pasáže nejsou ve třídění odpadu o moc lepší – tři pytle s plasty skončily zbytečně ve směsném odpadu. „Někdo šel, posbíral plasty a dal to do směsného odpadu,“ sdělil pro iDNES.cz konzultant z Institutu cirkulární ekonomiky Petr Novotný.

„Už na začátku je patrné, že z foodcourtu je většina odpadů gastroodpad, to znamená zbytky jídel především z přípravy a neprodaná jídla. Poté je tam hodně plastů a papírů, tedy obaly od jídel a PET lahve,“ vysvětluje Novotný. Odpady ze zázemí, tedy většinou od nájemců, jsou především papírové výplně z bot, obaly od oblečení, igelity, poškozená ramínka a také svačiny od prodavačů. Ve společných prostorách domu pak převažují hlavně obaly od jídel. „Kelímky, zbytky jídel, nedopité lahve a podobně,“ vyjmenovává zaměstnanec Institutu cirkulární ekonomiky.

Technický manažer Milan Bartl pro web PrahaIN.cz pak uvedl, že se vyprodukuje v obchodním centru překvapivé množství odpadu: „Jsou to zhruba tři a čtvrt tuny denně. Mají to samozřejmě na svědomí sami nájemci, dílem pak návštěvníci, kteří mají k dispozici odpadkové koše uvnitř obchodní galerie, ale hlavně právě gastro zóna, kde je množství odpadu největší.“

Golden Shrimp / Shutterstock.com

Osvěta mezi nájemci i zákazníky

Na základě těchto zjištění chce centrum zlepšit svou strategii odpadového hospodářství. Podle Bartla je cílem nejen zlepšit třídění, ale také osvětová práce mezi nájemci a zákazníky. V centru, které ročně produkuje přes 1 200 tun odpadů, vidí velký prostor pro zlepšení.

Edukace a udržitelnost

Centrum Černý Most má dlouhodobě kladný vztah k ekologii, což dokazuje například zřízením komunitní zahrady pro obyvatele blízkého sídliště. Práce s odpadem je dalším krokem k udržitelnějšímu chování. Jde nejen o snahu zmenšit objem odpadu směřujícího do spalovny, ale také o vzdělávání veřejnosti o důležitosti třídění.

Vize do budoucnosti

Kromě lepšího třídění odpadků má centrum ambice využívat bioodpad k výrobě bioplynu, který by mohl sloužit zákazníkům jako alternativní zdroj energie. Tento plán podtrhuje vážný přístup centra k otázkám udržitelnosti a odpovědnosti k životnímu prostředí.

Co to znamená pro ostatní nákupní centra?

Tato iniciativa nastavuje vzor pro další obchodní centra a podniky. Ukazuje, že pečlivou analýzou odpadů a následnými kroky lze výrazně přispět k ochraně životního prostředí. Jedná se o důležitý krok k udržitelnějšímu podnikání, který by mohl inspirovat i další subjekty k podobným akcím.

Zdroj: iDNES, PrahaIN, TZ Černý Most NC