V prvním čtvrtletí roku 2024 švédský oděvní řetězec H&M Group zaznamenal 2% pokles tržeb, přesto dosáhl téměř trojnásobného nárůstu provozního zisku na 2,08 miliardy švédských korun (v přepočtu zhruba 4,6 miliardy korun). H&M letos sníží počet svých obchodů. V porovnání se svým největším konkurentem Inditexem (stojící například za obchody Zara) nezažívá tak úspěšné období.
Provozní zisk skupiny H&M za první čtvrtletí (konec čtvrtletí podle výsledků H&M – 29. února, pozn. red.) překonal očekávání analytiků, kteří podle společnosti LSEG průměrně odhadovali 1,43 miliardy švédských korun.
Čisté tržby klesly meziročně asi o 2 % na 53,7 miliardy švédských korun, trh čekal ovšem výraznější pokles. I přesto se společnost rozhodla šetřit a přistoupit k několika krokům.
Generální ředitel skupiny H&M Daniel Ervér uvedl, že se jim podařilo snížit náklady, především díky efektivitě v dodavatelském řetězci. H&M zároveň připustilo, že k určitému snížení nákladů došlo přirozeně díky nižším nákladům na suroviny a dopravu než v loňském roce. Aktuálně má řetězec své dodavatele hlavně na Dálném východě, v budoucnu chce ale vyrábět oděv blíže k domovu. Investuje tak do takzvaného nearshoringu, tedy přesouvání dodavatelských řetězců do blízkých zemí.
Mezi hlavní priority švédské značky se řadí zlepšení zákaznické nabídky, nákupní zkušenosti a již zmiňovaného dodavatelského řetězce. Módní gigant chce také investovat do svých kamenných obchodů, letos zrenovuje celkem 250 obchodů. Zvláštní pozornost bude věnována velkým městům, jako je Londýn a New York. Celkem H&M plánuje otevřít asi 100 nových obchodů, zároveň jich letos 160 zavře, ve výsledku se tak celkový počet obchodů sníží o 60.
Management společnosti H&M Group upozornil, že nadále sleduje situaci v Rudém moři, kde již od loňska jemenští povstalci útočí na obchodní lodě. Některá plavidla se této oblasti vyhýbají a místo toho volí delší a dražší trasu kolem jižního cípu Afriky při plavbě mezi Asií a Evropou. Švédská firma se snaží minimalizovat dopady na dostupnost svých produktů a náklady. Nový generální ředitel Daniel Ervér zároveň sdělil, že zákazníci jarní kolekci přijali pozitivně, což se projevilo zhruba 2% nárůstem tržeb v březnovém měsíci.
Přímým konkurentem je španělská společnost Inditex, která vlastní Zaru a další značky oděvů. Tato společnost loni zaznamenala rekordní čistý zisk v hodnotě 5,4 miliardy eur (v přepočtu více než 130 miliard korun) a dosáhla tak meziročního nárůstu o 30,3 %. Inditexu vyšla sázka na zákazníky, kteří jsou ochotnější utrácet více a nabídli jim výhodnější ceny než konkurence.
Inditex zároveň během loňského roku zvýšil náskok před H&M, a to díky schopnosti rychleji přinášet módní trendy od blízkých dodavatelů a prodávat více oblečení za vyšší ceny náročnějším zákazníkům. To firmě pomohlo odvrátit rychlý nárůst čínské konkurence v podobě Shein.
Zdroje: H&M, Seznam Zprávy, Reuters