Zatímco je společnost Coca-Cola Company často nálepkována jako jeden z největších světových znečišťovatelů plasty, sama se snaží o trochu jinou image. Aby snížila zátež planety a zlepšila si karmu u ekologicky smýšlejících uživatelů, rozhodla se předvést s novým designem lahví. Jeho cílem ale není pouze zaujmout po estetické stránce, ale zejména po té ekologické. Na výrobu nových lahví bude totiž potřeba méně plastu, protože budou tenčí a lehčí. Které nápoje nový design dostanou a dočkáme se jich i u nás?
Coca-Cola Company uvádí na trh přepracované a lehčí PET lahve, ve kterých zákazníci naleznou oblíbené nápoje Coca-Cola, Sprite a Fanta. Jedná se o první významnou změnu obalu za deset let. Tato novinka je součástí širšího závazku vytvořit oběhové hospodářství pro obaly. Výroba lahví nových tvarů bude vyžadovat méně surovin a tím se sníží zátež pro životní prostředí.
Alejandro Santamaria, ředitel pro globální vývoj a inovace obalů, uvedl: „Neustále jsme pracovali na správné hmotnosti lahví, přičemž za posledních 10 let jsme postupně přešli z 27 na 21 gramů. Ale s předchozími návrhy jsme dosáhli podlahy. Průlomové inovace v technologii modelování, které snižují hmotnost lahví na 18,5 gramů, představují významný krok ke snížení množství použitých materiálů při zachování trvanlivosti a funkčnosti obalů.“
Nové, lehčí lahve budou v roce 2024 postupně zaváděny po celých Spojených státech a Kanadě. Zatím není vůbec jisté, jestli je společnost představí i v dalších zemích, ale vzhledem k tomu, že působí po celém světě, tato šance je poměrně velká. Cílem společnosti je závazek „World Without Waste“.
Coca-Cola Company chce do roku 2025 navrhnout všechny obaly tak, aby byly recyklovatelné, do roku 2030 používat 50 % recyklovaného obsahu, do roku 2030 vybrat každou láhev nebo plechovku, kterou vyrobí, a omezit používání původního plastu z neobnovitelných zdrojů.
PET lahve se vyrábí vstřikováním zahřáté tekuté pryskyřice do předlisků podobných zkumavkám, které se pak nafouknou do forem na lahve s konečným zamýšleným tvarem. Nyní probíhá testování potenciálního použití nových odlehčených designů na víceúčelové 2litrové lahve a lahve o objemu 710 ml.
Kromě toho významná část portfolia neperlivých nápojů Coca-Cola North America, včetně sportovních nápojů, vylepšených vod a čajů, přejde z plnění za horka k aseptickému zpracování, které využívá méně plastů a energie plněním nápojů do předem sterilizovaných nádob.
Alejandro Santamaria dodává: „Tajemství spočívá v nalezení správného designu předlisku v kombinaci s vlastnostmi tvaru lahve, které vám umožní odlehčit bez kompromisů v kvalitě s tím, že návrhy se vztahují jak na původní, tak na 100% recyklované plastové lahve (kromě uzávěru a etikety). To je zvláště důležité u šumivých nápojů, které si musí zachovat specifické úrovně sycení oxidem uhličitým.“
Předpokládá se, že přechod na nové lahve sníží používání plastů v roce 2025 o ekvivalent přibližně 800 milionů lahví ve srovnání s rokem 2024. Kromě toho se odhaduje, že posun v balení sníží emise uhlíku v roce 2025 ve srovnání s rokem 2024 v množství odpovídajícím provozu více než 17 000 automobilů.
Ekologický design lahví a obalů obecně se v posledních letech intenzivně řeší. Mohli jsme to vidět i u ostatních značek.
Změna obalu je vždy velkou událostí, protože řada výrobců vyrábí stejné obaly už více než celou dekádu. Může mít značný dopad na to, jak značku vnímá zákazník. Doposud měla změna designu většinou za cíl zvýšit atraktivitu, v posledních letech je ale prvořadým cílem právě ekologie. Taková změna má potenciál oslovit spotřebitele, kteří se dříve konkrétní značce z daných důvodů vyhýbali.
Zdroje: Kupi, Coca-Cola