Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Polovině Čechů nestačí jedna káva denně, mladí lidé ji na druhou stranu pijí mnohem méně. Opravdu kofein nepotřebují?

Gladskikh Tatiana / Shutterstock.com

Čím jsme starší, tím častějšími denními konzumenty kávy jsme. Tak to alespoň vyplynulo z nedávného průzkumu společnosti Nielsen, která se ptala tisícovky Čechů starších 15 let na jejich postoje k nejoblíbenějšímu horkému zdroji energie. A jak ukázaly výsledky, zvyky v konzumaci kávy mladších Čechů (15–24 let) se poměrně dost odlišují od zbytku populace. Jak pijí kávu starší věkové skupiny? A opravdu mladí nepotřebují kofein, nebo se jen vzdávají kávy?

Přečtěte si také

Topná sezóna je tady! Jak ušetřit? Zapomeňte na trenýrkovou teplotu a zjistěte si nízký tarif

Jakou kávu máme nejradši?

V první řadě tu, kterou si připravíme doma. Tak to alespoň uvádí 63 % populace, další čtvrtina ji pije častěji v práci nebo ve škole. Z druhů vede jednoznačně zrnková, kterou si vaří 78 % kávomilců, a nejčastěji z ní připravují espresso v kávovaru (převážně doplněné o mléko na způsob cappuccina nebo latté).

Teprve až za espressem zmiňovali dotázaní přípravu „na turka“ (zalití mleté zrnkové kávy vodou), kterého mimo jiné pijí častěji muži nebo starší ročníky. Z druhů kávy potom byla na druhém místě instantní, následovaná rozpustnou typu 3v1.

New Africa / Shutterstock.com

Jak také průzkum ukázal, kávu obecně pijí o něco častěji ženy než muži. A co se nákupů týče, téměř tři čtvrtiny pro ni nejčastěji chodí do supermarketů, kde se jednotlivé značky často objevují v akčních letácích za levnější ceny. Pro zajímavost ještě doplníme, že podle společnosti Nielsen patří mezi nejsilnější reklamní inzerenty značky L’OR, Jacobs, Tchibo, Nescafé či Eduscho.

Bez kávy není den?

Tak to má alespoň každých 7 z 10 Čechů, kteří uvedli, že si dají denně alespoň jeden šálek. Velké rozdíly jsou ale v jejich věku. Zatímco ve věkové skupině nad 55 let potvrdilo denní konzumaci kávy 86 % respondentů, ve věku 35 až 54 let to bylo 76 %. A mezi mladými (15–24 let) je to pouze 38 %.

Mladé přestává káva bavit

Nejen, že oproti starším lidem mladí (15 až 24 let) pijí kávu denně výrazně méně, ale také si ji častěji vychutnávají v kavárně nebo v restauraci, než aby ji pili ve škole či v práci. To ostatně potvrzuje i fakt, že v této věkové skupině je nejčastějším důvodem k pití kávy společenská příležitost (69 %), kterou obecná populace uváděla až jako pátou možnost (42 %) a spíše zmiňovala jako důvod relax, zvýšení soustředěnosti nebo samotnou chuť kávy.

Důvody, proč není u nejmladší generace káva na denním pořádku tak běžná, průzkum již neuvádí. Mladším ročníkům nemusí káva jednak tolik chutnat, na vině ovšem může být i rozrůstající se nabídka jiných alternativ, které jsou pro dospívající a mladé dospělé atraktivnější a chutnější.

Antonio Guillem / Shutterstock.com

Dospívající si zvykají spíše na energeťáky

Podle Státního zdravotního ústavu (SZÚ) má každý desátý mladý Čech do 18 let sklon k rizikové konzumaci energetických nápojů, vyplynulo to z nedávné studie. „Sledujeme, že mezi mladými získávají energetické nápoje na popularitě,“ uvedla MUDr. Eliška Selinger, nutriční epidemioložka SZÚ s tím, že se na trhu objevují nápoje se stále vyššími obsahy kofeinu a stimulantů. A zároveň je na mladé cílena jejich reklama, proto jsou jejich hlavními konzumenty. Tyto drinky se také často tváří jako zdravé, sportovní, fitness nebo vitamínové vody. Zkrátka jsou pro dospívající a mladší publikum atraktivnější, chuťově lepší a souvisí s určitým životním stylem.

„Mnohé nápoje jsou také marketingově prezentovány jako zdravé varianty, i přestože jejich složení tomu zcela neodpovídá. Zároveň barevné a vizuálně lákavé obaly přitahují dospívající a děti, zejména pokud tyto vídají v reklamách v televizi, ale i na internetu, například skrze své oblíbené influencery. Dopady marketingových aktivit na děti jsou tak výraznější než u dospělých, což potvrzují i odborné studie,“ přiblížila doktorka Selinger.

Může tak být přirozenější, že se klasická zrnková či instantní káva stává tradičním nápojem spíše středně dospělých a starších generací.

A jak jste na tom s kávou vy? Kolik šálků denně potřebujete?

Zdroje: SZÚ, Nielsen, Zdravá generace